نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 00:05

معاون فرهنگی اوقاف: همه مسئولیت موقوفه گوهرشاد با خودمان است

آن‌طور که معاون فرهنگی سازمان اوقاف درباره موقوفه گوهرشاد می‌گوید، آیت‌الله علم‌الهدی چندان تمایلی به پذیرش این کار نداشته و پس از پذیرش تولیت موقوفه امور را به اوقاف واگذار کرده. از آن زمان هم کارهای موقوفه به دست اوقاف خراسان رضوی انجام می‌شود.

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: «موقوفه گوهرشاد» نامی است که این روز‌ها در فضای مجازی بر سر زبان‌ها افتاده و عده‌ای بدون ذکر دلیل و سند قانع‌کننده‌ای عنوان می‌کنند که متولی این موقوفه بخش عمده‌ای از درآمد آن را به حساب خودش واریز می‌کند و خرج مسجد نمی‌کند.

فردی که این موضوع را مطرح کرده مدعی شده آیت‌الله علم‌الهدی پیش از آنکه حکم تولیتش را بگیرد حساب بانکی مورد نظر را برای واریز مبلغ درصدی از عواید موقوفات به عنوان حق تولیت افتتاح کرده است.

بیانیه‌ای که پاسخ درستی به شایعات نداد

به گزارش فارس پس از این ادعا دفتر آیت‌الله علم‌الهدی در بیانیه‌ای نوشت: «ضمن قدردانی از دغدغه‌مندی بزرگوارانی که در پی افشاگری مصادیق فساد در کشورند، در خصوص شبهه واگذاری موقوفات گوهرشاد به امام جمعه مشهد توجه به این نکته ضروری است متولی موقوفات گوهرشاد موقوفه خاص طبق متن وقف‌نامه یکی از سادات صلحای شهر مشهد تعیین شده است؛ لذا به تشخیص مراجع قانونی این جایگاه در آیت الله علم الهدی احراز شد و نامه‌ مورد اشاره اداره کل اوقاف خراسان در مقام بیان این صلاحیت است؛ بنابراین اینکه بگوییم موقوفات گوهرشاد به آیت الله علم الهدی واگذار شده سخنی اشتباه است، دقیق آن است که متولی شرعی و قانونی این موقوفات آیت‌الله علم‌الهدی است.»

این بیانیه پاسخگوی شبهات مطرح شده درباره واریز مبلغ حق‌التولیه و افتتاح حساب و... اینها نبود و تنها اصل موضوع تولیت آیت‌الله علم‌الهدی را قانونی می‌داند. از آنجایی که تولیت موقوفه مربوطه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به آیت‌الله علم‌الهدی واگذار شده است، از این رو سراغ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه رفتیم.


نمایی از ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد

موقوفه‌ای که برای هزینه‌های مسجد گوهرشاد وقف شد

عادل درباره موقوفه مورد بحث گفت: این موقوفه مربوط به مسجد گوهرشاد است و واقف آن پس از ساخت مسجد، برای تأمین هزینه‌ها موقوفاتی برای آن به ثبت رسانده که خرج امور جاری مسجد، هزینه روضه‌خوان و مراسمات و... شود.

وی درباره تولیت موقوفه گفت: درباره تولیت موقوفه در وقف‌نامه ذکر شده است که متولی از سادات صلحای مشهد باشد، در بحث شرعی تولیت این‌گونه بیان شده که متولی باید برای تولیت قیام کند، یعنی بگوید مصداق این متولی منم، حال اگر کسی قیام نکرد، اوقاف خودش باید برای موقوفه متولی پیدا کند.

اوقاف خراسان رضوی تولیت موقوفه را به آقای علم‌الهدی سپرد، ایشان اقدامی نکرد

عادل درباره سپردن تولیت موقوفه مسجد گوهرشاد به آیت‌الله علم‌الهدی گفت: سال ۱۳۹۵ برای تعیین تولیت اوقاف خراسان رضوی به سراغ آیت‌الله علم‌الهدی می‌رود و به ایشان اعلام می‌کند که در وقف‌نامه این‌گونه بیان شده و از نظر ما سادات صالح برای این امر شما هستید.

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف ادامه داد: خود آیت‌الله علم‌الهدی برای گرفتن تولیت موقوفه اقدامی نکردند و همانطور که شرح دادم قیام نکردند، از این رو سازمان اوقاف موضوع را با ایشان مطرح و آقای علم‌الهدی هم پذیرفتند، اما پس از پذیرش تولیت، امور موقوفه امور را به خود اوقاف واگذار کردند و کارهای موقوفه توسط اداره اوقاف استان خراسان رضوی انجام می‌شد.

موقوفه گوهرشاد کاملاً در اختیار اوقاف است

وی با بیان اینکه موقوفه کاملاً در اختیار اوقاف است، گفت: آقای علم‌الهدی در موضوعات سیاست‌گذاری کلان نظر می‌دهد و همه امور را به اوقاف واگذار کرده است و سازمان به عنوان وکیل متولی کارها را انجام می‌دهد و از محل درآمد موقوفه برای امور مسجد هزینه می‌کند.

عادل درباره موضوع افتتاح حساب تولیت پیش از انتصاب گفت: این اتفاق کاملاً طبیعی است، زیرا موضوع تولیت موقوفه گوهرشاد از یک سال قبل با آقای علم الهدی مطرح شد و باید پیش از اعطای حکم، مراحل اداری آن انجام می‌شد که یکی از این مراحل افتتاح حساب است و کاملاً طبیعی است که فرایند حکم چند ماه طول می‌کشد.


مسجد گوهرشاد حدود یک قرن پیش

آیت‌الله علم‌الهدی: مبلغی به عنوان حق‌التولیه برای من واریز نشده است

به گزارش فارس آیت‌الله علم‌الهدی چندی پیش در گفت‌‌وگویی به شرح بیشتر ماجرا پرداخت و گفت: اصلاً به‌هیچ‌وجه حق‌التولیه‌ای برای من واریز نشده است... اگر الان امام‌جمعه و یا نماینده ولی فقیه هم نباشم، باز هم متولی موقوفه هستم... مخالفتی با شفاف‌سازی درآمد و مصارف موقوفه ندارم اما یک مقام شرعی باید این را درخواست کند... الان هم که حسابی شخصی نداریم، هر چه واریز می‌شود به حساب خود موقوفه است.

آیت‌الله علم‌الهدی در این گفت‌وگو درباره مصارف درآمد موقوفه گفت: عمدتاً مصارف در مصارف فرهنگی است، بیشتر در موارد حوزه و طلبه‌ها مصرف می‌شود و جز مسجد گوهرشاد مصرف دیگری نداریم. البته یک هزینه دیگر هم داریم که به دستور آقا است، که طی آن تغذیه طلاب استان‌های خراسان و سیستان‌و‌بلوچستان تأمین می‌شود.

لزوم ارائه گزارش مالی دقیق از موقوفه گوهرشاد توسط اوقاف

به گزارش فارس با توجه به اینکه معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه مسئولیت همه هزینه‌های موقوفه گوهرشاد را برعهده این سازمان دانسته، شایسته است که اوقاف درباره جزئیات دقیق موقوفه، درآمدهای آن و هزینه‌کرد این درآمد‌ها گزارش کامل و ریزی منتشر کند تا از این رهگذر پاسخی شفاف و دقیق به این شبهات داده شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1417243

مهمترین اخبار ایران و جهان: