نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 15:22

متان به انرژی و مواد تبدیل می شود

متان یک گاز گلخانه ای خطرناک است که به ندرت بازیافت می شود. درهمین راستا محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا راهی برای تبدیل آن به انرژی و مواد یافته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، لورن تتارد محقق فناوری نانو و ریچارد بلر کارشناس کاتالیزورها این تحقیق را انجام داده اند.

این دستاورد شامل روشی برای تولید هیدروژن از متان بدون آزاد کردن هیچ گونه گاز کربن است. بلر در این باره می گوید: نوآوری جدید در حقیقت ۲ دستاورد در یکی است. نخست آنکه با روش نوین هیدروژن به دست می آید و نه تنها متان از آن جدا، بلکه حذف می شود. متان در حقیقت به هیدروژن و کربن خالص تبدیل می شود که می توان از آن برای مواردی مانند باتری ها استفاده کرد.

نوآوری دوم احتمالا در آینده به تولید مواد کربنی با قابلیت بالا از متان تبدیل می شود.

تتارد در این باره می گوید: این روش مانند آن است که به جای پرینتری برای پلیمر سه بعدی یک پرینتر برای کربن ۳ بعدی در اختیار داشته باشیم. اگر چنین ابزاری در اختیار داشته باشیم، احتمالا می توان داربست های کربنی ساخت که در حال حاضر ابداع آنها غیرممکن است. بنابراین نوآوری ما راهی برای ساخت مواد از متان به شیوه ای حافظ محیط زیست در مقیاس کلان صنعتی است.

به گفته محققان این ابداع کاربردهای فراوانی دارد. بلر در این باره می گوید: می توان برای دستگاه های پزشکی یا حسگرهای جدید شیمیایی از نوآوری جدید استفاده کرد. این دستاورد به پلتفرمی برای توسعه انواع مختلف محصولات تبدیل می شود.

همچنین به گفته تتارد می توان اندازه سازه های ساخته شده را کاهش داد. او در این باره توضیح می دهد: در حال حاضر اندازه سازه در مقیاس میکرو است زیرا حجم کانونی نوری که ایجاد می شود در اندازه میکرو است. بنابراین اگر این حجم اندک نور را می توان کنترل کرد، شاید بتوان اشیایی در مقیاس نانو برای ساختارهایی بسیار کوچکتر نیز ساخت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441943

مهمترین اخبار ایران و جهان: