نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 17:47

نروژ به فهرست کشورهای «غیردوست» روسیه اضافه شد

دولت روسیه کشور نروژ را در فهرست کشورهای خارجی قرار داد که علیه سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مسکو، اقدامات «غیردوستانه» انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دولت مسکو در بیانیه‌ای نروژ را به‌دلیل اقدامات غیردوستانه علیه سفارتخانه این کشور در اسلو، به فهرست کشورهای «غیردوست» اضافه کرد.

در بیانیه دولت مسکو آمده است: درباره اتخاذ تدابیر علیه اقدامات غیردوستانه کشورهای خارجی، مطابق فرمان ریاست جمهوری روسیه عمل می‌کنیم. این فرمان محدودیت‌هایی تا سقف ممنوعیت کامل استخدام کارمند تبعه روسیه در سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، دفاتر نمایندگی و سایر نهادهای دولتی کشورهایی که با روسیه رفتار غیردوستانه دارند را شامل می‌شود.

در فهرستی که به تایید دولت رسیده است، علاوه بر نام کشورهای غیردوست، تعداد دقیق اتباع روس که دفاتر دیپلماتیک کشورهای غیردوست قادر به استخدام آنها هستند نیز مشخص شده است. براساس فرمان جدید، نروژ تنها مجاز به استخدام ۲۷ کارمند خواهد بود.

دولت مسکو همچنین یادآور شد که در ماه مه ۲۰۲۱ محدودیت‌هایی درباره دفاتر دیپلماتیک آمریکا، جمهوری چک و در جولای ۲۰۲۲ نیز چنین محدودیت‌هایی برای کشورهای یونان، دانمارک، اسلوونی، کرواسی و اسلواکی اعمال شده است.

در بخش دیگری از بیانیه دولت روسیه آمده است: این فهرست قطعی نیست و باتوجه به اقدامات خصمانه جاری کشورهای خارجی علیه هیئت‌ها و دفاتر دیپلماتیک خارجی مسکو، امکان دارد که این فهرست گسترش پیدا کند.

آنیکِن هویت‌فلت، وزیر خارجه نروژ در واکنش به این تصمیم مسکو گفت که چنین اقدامی تعجب‌برانگیز نیست. هرچند وزارت خارجه نروژی هنوز نامه رسمی دراین‌باره دریافت نکرده است.

وزیر خارجه نرژوی دراین‌باره مدعی شد: هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم نروژ در قبال روسیه رفتار غیردوستانه دارد. شرایط کنوین به‌دلیل جنگ جاری در اوکراین است. هر دو کشور، به عنوان دولت‌های همسایه، نسبت به روابط دیپلماتیک فعال و باز بودن مجاری ارتباطی به ویژه در شرایط دشوار، علاقه‌مند هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424743

مهمترین اخبار ایران و جهان: