نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 11:02

رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد

در راستای افزایش تعاملات علمی و فرهنگی؛ رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ در راستای افزایش تعاملات علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، شاه عظیم منوروف رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان به اتفاق هیات همراه، ضمن بازدید از کتابخانه ملی با علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و معاونین وی دیدار و گفتگو کردند.

رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی این دو کشور گفت: بهره‌مندی از تجربیات ارزنده کشور ایران در حوزه اسنادی و کتابخانه ای یکی از مهمترین دستاوردهای سفر ما به ایران است. زیرا توسعه فرهنگی در زمینه اسلام شناسی و ایران شناسی، اهمیت ویژه برای کشور ازبکستان دارد.

رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان اظهار داشت: توجه به استفاده از تجربیات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه مرمت اسناد و بهره‌مندی از دانش تخصصی کارشناسان محترم این سازمان در زمینه مرمت و حفاظت از اسناد یکی از آموزش‌های ضروری ما در بخش نسخه‌های خطی است.

در ادامه این نشست محمودوف نوزیمخون رئیس هیات عمومی صندوق ابن سینا درباره فعالیت این موسسه و پژوهش با موضوع آثار ابن سینا توضیحاتی ارائه کرد و خواستار همکاری‌های مشترک در زمینه پژوهش منابع و نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی و مرتبط به ابوعلی سینا شد.

وی در ادامه این نشست، کتاب «قانون» که درباره طبابت ابن سینا است و همچنین کتاب «اصطلاحات ابن سینا» که به پنج زبان ترجمه شده و دارای 10 هزار اصطلاحاتی است که این دانشمند ایرانی از آنها استفاده کرده را به کتابخانه ملی ایران اهدا کرد.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور شاه عظیم منوروف رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان و هیات همراه، برعملیاتی کردن تفاهمنامه علمی و فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد و در ادامه کتاب «فهرستگان نسخه های خطی ایران» (فنخا) در 45 جلد و همچنین کتاب «معجم المخطوطات العراقیه» را در 20 جلد به مرکز تمدن اسلامی ازبکستان اهدا کرد.

در ادامه این نشست عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی، فاطمه صدرمعاون پژوهش و منابع دیجیتال محمدهادی ناصری سرپرست اسناد ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، درباره زمینه‌های فعالیت هر یک از بخش‌های مربوطه صحبت کردند. همچنین در این نشست محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی و غلامرضا امیرخانی مشاور رئیس سازمان حضور داشتند.

در پایان این نشست رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشان کتابخانه ملی ایران را به رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان اهدا کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1372587

مهمترین اخبار ایران و جهان: