نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 08:55

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۰۳؛ بارش گسترده برف و باران در کشور/ هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و وزش باد شدید موقتی در اکثر مناطق کشور برای ۱۰ استان هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، برخی مناطق جنوب غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش برف، باران، وزش باد شدید موقتی، کاهش دما،‌ رعدوبرق و در مناطق کوهستانی کولاک برف روی می‌دهد.

فردا علاوه بر این مناطق در شمال شرق و بخش‌هایی از شرق کشور بارش روی می‌دهد. روز پنجشنبه سامانه بارشی در شرق سواحل دریای خزر، شمال شرق و برخی مناطق غرب کشور فعال بوده و به‌تدریج از کشور خارج می‌شود.

روز جمعه با ورود سامانه بارشی جدید از جنوب غرب کشور در غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، مرکز و به‌تدریج در دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور بارش، رعدوبرق، وزش باد و در مناطق کوهستانی کولاک برف پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده بارش‌ها علاوه بر مناطق یاد شده در شمال غرب، برخی مناطق جنوب و جنوب شرق کشور روی‌ می‌دهد. طی 2 روز آینده در مناطق مرکزی، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. طی 2 روز آینده در نیمه شمالی کشور و روز پنجشنبه در نیمه شرقی کشور دما به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد. همچنین تا فردا چهارشنبه دریای خزر و غرب خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/11/03: کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، همدان، مرکزی، البرز، قزوین، تهران، شمال شرق خوزستان، لرستان، غرب اصفهان.

چهارشنبه 1402/11/04: آذربایجان شرقی، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، قم، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، شمال استان‌های فارس، سمنان و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق

توصیه: آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان شروع: چهارشنبه 1402/11/04

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/11/04: کرمان، فارس، اصفهان، شرق چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکزی، همدان، قم، جنوب تهران، سمنان

اثر مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمد شهری و ناوگان حمل‌ونقل، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها.

توصیه: اجتناب از حضور غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، استحکام نهال‌های تازه کشت‌شده با نصب قیم، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های سالن‌های پرورشی، عایق‌بندی و محافظت از کندوها.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/11/03

زمان پایان: چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، در مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن، کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/11/03: گیلان، غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، زنجان، شمال قزوین، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات استان‌های تهران و البرز.

چهارشنبه 1402/11/04: اردبیل، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، انسداد گردنه‌ها در مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد نسبتاً شدید و گاهی شدید جنوب شرقی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: ظهر سه‌شنبه 1402/11/03

زمان پایان: بعدازظهر چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید و گاهی شدید جنوب شرقی با بیشینه سرعت باد 26 نات و بیشینه ارتفاع امواج در ساحل بیشتر از 1.5 متر و دور از ساحل بیشتر از 2 متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در خلیج‌فارس.

اثر مخاطره: اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج‌فارس، خطر غرق‌شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره‌شدن تورهای صیادی، خطر غرق‌شدن شناگران.

توصیه: خودداری از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/11/03

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه 1402/11/04

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا گاهی خیلی شدید با بیشینه سرعت باد در ساحل و دور از ساحل (44-30 نات) و بیشینه ارتفاع امواج در ساحل 2 تا 3 مترو دور از ساحل بیشتر از 3 متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران، در دریای خزر.

اثر مخاطره: آسیب به قفس ها و پاره شدن تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: منع از تردد قایق‌‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش فعالان دریایی برای مواجهه با خسارت احتمالی.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1646543

مهمترین اخبار ایران و جهان: