نیوز سیتی!
20 بهمن 1402 - 14:50

قربانی: ساختار دفاعی تیم ملی در همه بازی‌ها مشکل داشت، کادرفنی باید تقویت شود

کارشناس فوتبال کشورمان به تحلیل مشکل تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا پرداخت.

پیروز قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درخصوص عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت‌های آسیا، اظهار داشت: بهترین فرصت بود این نسل یک جام بیاورد که متاسفانه به هر دلیلی نشد. البته حفظ انگیزه تیم مقابل تیم‌های ضعیف‌تر کار سختی است. شاید مقابل تیمی مثل هنگ کنگ بازیکنان انگیزه لازم را نداشتند و به همین خاطر عملکرد متوسطی دیدیم و این هم طبیعی است. در مجموع تیم ملی عملکردی سینوسی داشت. یک بازی خوب بود و یک بازی متوسط، در بازی آخر هم علیرغم اینکه موقعیت‌های زیادی خلق شد اما اتفاق خوبی نیفتاد.

ضعف ساختار دفاعی در همه بازی‌ها وجود داشت

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: الان که تورنمنت تمام شده باید بگوییم. واقعیت این است که ساختار دفاعی خیلی ضعیفی داشتیم. همین باعث شد تیم ملی علیرغم شایستگی که داشت نتیجه نگیرد. به نوع گل‌هایی که خوردیم یا پنالتی‌هایی که دادیم توجه کنید. یک مشکل را در همه بازی‌ها داشتیم و روی این کار نشد. این را می‌توان به عنوان یک انتقاد از کادرفنی در نظر گرفت. باید این مشکل را تشخیص می‌دادند. باید به نوع پوشش و فاصله بازیکنان تیم توجه می‌شد.

جزئیاتی از اشکالات دفاعی 

وی افزود: توپ در هرکجای زمین است، نوع ایستادن یا بالا رفتن مدافع تیم شما باید متفاوت باشد ولی متاسفانه مثلا می‌دیدیم که توپ در یک سوم دفاعی ما بود، فاصله زیادی بین مدافعین ما وجود داشت یا به عنوان مثال، اولویت دفاعی را رعایت نمی‌کردند که کدام بازیکن خطرناک تر است و باید یارگیری شود. این مساله متاسفانه به تیم ملی علیرغم شایستگی زیادی که داشت، ضربه زد.

قربانی تصریح کرد: من اصلا با شخصی کار ندارم و نمی‌خواهم بگویم تقصیر یک نفر بود. ساختار و نوع دفاع کردن ما از نظر تاکتیکی ایراد داشت. نوع پوشش یا تبدیل دفاع در لحظه‌ای که یک بازیکن از جای خودش خارج می‌شود، مهم است. مثلا لحظه‌ای که خلیل زاده با مهاجم ژاپن رفته، سایر بازیکنان هیچ عکس‌العملی نشان ندادند. باید سریع فضایی که او خالی کرده بود را پوشش می‌دادند. این یک نوع اشتباه تاکتیکی در خط دفاع است. در همه بازی‌ها متاسفانه این مشکل را شاهد بودیم. حتی در بازی با هنگ کنگ که گل نخوردیم، این مشکل را داشتیم و تا روز آخر هم حل نشد.  نیاز به تمرین داشت و باید روی آن کار می‌شد. با تمرین و آنالیز می‌شد این مساله را حل کرد.

نقش هافبک دفاعی در ساختار دفاعی

مدافع اسبق تیم ملی درمورد اینکه آیا اشتباهات فردی هم به این اشتباهات تاکتیکی دامن می‌زد، گفت: بازیکن تحت فشار اشتباه می‌کند. ساختار دفاعی ما به گونه‌ای بود که روی خط دفاعی خیلی فشار ایجاد شد و به دلیل اشتباهات تاکتیکی، مشکل زیاد داشت. مثلا در دنیا نوع جاگیری هافبک‌های دفاعی به گونه‌ایی است که هر توپی بر می‌گردد را اول باید این بازیکنان جمع کنند. نباید اجازه بدهند توپ به خط دفاع برسد ولی در بازی با قطر، هر توپی دفع را دفع کردند و بازیکنان حریف در میانه زمین گرفتند، روی دروازه ما موقعیت شد یا راحت به محوطه جریمه ما می‌رسیدند. برای من تعجب آورد بود که این مشکل را در همه بازی‌ها داشتیم.

ژاپن را تاکتیکی بردیم اما نباید با همان روش به مصاف قطر می‌رفتیم

وی در مورد اینکه تیم ملی نمایش خوبی به خصوص در نیمه دوم مقابل ژاپن داشت اما این نمایش مقابل قطر دیده نشد، عنوان کرد: گل‌هایی که خوردیم به خاطر ناهماهنگی در تیم خودمان بود. هرچند گل سوم قطر استثنایی بود و به نظرم اکرم عفیف تا اینجا بهترین بازیکن آسیا بوده ولی نوع بازی ما با قطر با نوع بازی که مقابل ژاپن داشتیم، باید فرق می‌کرد. مقابل ژاپن شاید در نیمه اول نمایش خوبی نداشتیم اما در نیمه دوم از ضعف حریف در پست هافبک دفاعی، استفاده کردیم.

قربانی با اشاره به طراحی بازی از عقب زمین در تیم ملی، گفت: الان در دنیا "بیلدآپ" از عقب مد شده، این کار نیاز به طرح، اصول و تمرین دارد. برخی تیم‌ها با بیلدآپ از عقب و براساس طرحی که دارند به 18قدم حریف می‌رسند. برخی تیم‌ها این کار را انجام می‌دهند ولی در واقع فقط ادای بیلدآپ از عقب را در می‌آورند. یعنی اتفاق خاصی نمی‌افتد. توپ زیاد لو می‌رود، حریف می‌گیرد و ضد حمله یا حمله سریع می‌زند. وقتی ایران مقابل ژاپن رو به بازی مستقیم آورد، عملا ساختار پرس قدرتمند این تیم را از کار انداخت. 6-5 بازیکن ژاپن در نیمه دوم بیکار شدند. بازیکنان ما بازی را روی خط دفاع و هافبک دفاعی ژاپن بردند. هافبک دفاعی آن‌ها به هیچ عنوان روی هوا زورش به بازیکنان ما نمی‌رسید. این نکته تاکتیکی خیلی فوق العاده‌ای بود. ایران ژاپن را الکی نبرد و این برد تاکتیکی بود. 

کارشناس فوتبال افزود: مقابل قطر هم تقریبا همین سبک بازی را اجرا کردیم ولی مدافعین و هافبک دفاعی قطر با ژاپن، قابل قیاس نیستند. نمی‌گویم بهتر هستند اما در بازی هوایی صددرصد بهتر بودند. هرچند علیرغم این مسائل ما خیلی موقعیت داشتیم که متاسفانه حتی در لحظات آخر هم تبدیل به گل نشد. وقتی تیم شکست می‌خورد، نقاط ضعف تیم پررنگ می‌شوند. امیدوارم کادرفنی تیم ملی و امیر قلعه نویی از این مساله ناراحت نشوند. این طبیعی است. وقتی برنده می‌شوید همه خوبی‌ها نشان داده می‌شوند. موقع باخت هم عده‌ای انتقاد می‌کنند و نقطه ضعف‌ها را می‌گویند.

با یک مربی ایتالیایی نباید شاهد این اشتباهات باشیم

وی تصریح کرد: درمجموع، نقطه ضعف اصلی تیم ملی در ناهماهنگی و اشتباهاتِ بیشتر تاکتیکی خط دفاع و هافبک‌های دفاعی بود. این مساله به نوع پوشش و جاگیری بر می‌گردد. که نیاز به تمرین دارد. تعجب می‌کنم یک مربی ایتالیایی روی نیمکت است. ایتالیا به تاکتیک‌های دفاعی معروف است ولی دیدن این اشتباهات برایم جای تعجب داشت.

قطر بهتر از ما آنالیز کرده بود

قربانی درخصوص اینکه چه اتفاقی افتاد از آن نمایش مقابل ژاپن، به یک بازی پر اشتباه مقابل قطر رسیدیم، گفت: نباید اینطور گفت. هیچ اتفاقی نیفتاد. تیم همان تیم است. فوتبال مثل زندگی است. امروز با دیروز و فردا با امروز فرق دارد. هر بازی یک روز جدید است و یک استراتژی جدید می‌طلبد. به نظرم قطری‌ها خیلی بهتر ما را آنالیز کردند. قشنگی فوتبال همین است. یک روز استراتژی شما جواب نمی‌دهد، برنامه حریف قوی تر است و برنده می‌شود. علیرغم همه شایستگی‌هایی که دارید و در فوتبال طبیعی است.

درمورد تعویض‌ها صحبت می‌کنند، معما چو حل گشت آسان شود!

وی افزود: اینکه بخواهیم بگوییم چرا اینطور شد و آنطور نشد درست نیست. مثلا دیدم بسیار درمورد تعویض‌ها صحبت می‌کنند. معما چو حل گشت آسان شود. مقابل ژاپن هیچکس فکر نمی‌کرد محبی بازی کند اما بهترین بازی را ارائه داد و گل هم زد. این نشان می‌دهد مربی فکر کرده، بازی با قطر هم همین بود. یک روز برنامه و تصمیم شما جواب نمی‌دهد یا حریف استراتژی و آنالیز بهتری داشته است. قشنگی فوتبال به همین تقابل اندیشه‌ها و افکار است. مقابل قطر هم با اینکه تیم ملی موقعیت‌ها و شایستگی زیادی داشت اما حریف، آنالیز بهتری کرده بود.

کارشناس فوتبال درمورد اینکه به نظر می‌رسد تیم ایران تمرکز لازم و کافی را مقابل قطر نداشت، عنوان کرد: نه، اصلا اینطور نیست. بازیکنان ما حرفه‌ای و لژیونر هستند. ربطی به تمرکز ندارد. زمانی در جریان بازی اتفاقاتی می‌افتد، استراتژی‌ها به هم نمی‌خورند و بازیکن در آن لحظه نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد. این در فوتبال طبیعی است.

قلعه نویی بماند، کادرفنی تقویت شود

قربانی گفت: من به همه دوستانی که در کادر فنی تیم ملی حضور دارند احترام می‌گذارم. همه آن‌ها برای من عزیز هستند ولی از روز اول هم گفتم قلعه نویی باید کادرش را تقویت کند. امیر قلعه نویی الان به مرحله‌ای رسیده که بیشتر یک مدیر است و می‌تواند تیم را به خوبی مدیریت کند. در فوتبال یک مفهوم مدیریت و یک مفهوم مربیگری تیم داریم. بهترین کار این است که؛ فدراسیون قلعه نویی را حفظ کند و سپس کادرفنی تقویت شود. رگه‌های امیدواری در تیم او دیده شد، ان‌شاالله اتفاقات خوبی بیفتد.

کادرفنی تیم ملی را به خاطر تغییر نسل تحت فشار قرار ندهید

وی درخصوص لزوم تغییر نسل در تیم ملی، اظهار داشت: تغییر نسل یکباره انجام نمی‌شود. این بازیکنانی که الان در تیم ملی هستند، 12-10 سال برایشان هزینه شده است. نباید برای یک تورنمنت بگوییم همه آن‌ها بروند. نه، اینطور نیست. 4-3 بازیکن به سنی رسیده‌اند که جایشان را به جوان‌ها بدهند بهتر است ولی تغییر نسل باید به مرور انجام شود. ضمن اینکه باید ببینیم آمادگی تغییر نسل را داریم؟ در کارخانه لیگ فوتبال چند بازیکن در سطح این بازیکنان تیم ملی ساخته شده‌اند؟ فوتبال باشگاهی با ملی خیلی فرق دارد. نباید کادرفنی تیم ملی را برای تغییر نسل تحت فشار قرار بدهیم. خود قلعه نویی بهتر می‌داند چگونه این کار را انجام بدهد. تغییرات باید به صورت تدریجی انجام شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1666087

مهمترین اخبار ایران و جهان: