نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 13:05

نوجوانانی که سپر انسانی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند

دلایل و اسنادی وجود دارد که رژیم صهیونیستی بارها فلسطینی‌ها را به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است ولی با این وجود اسرائیل، حماس را متهم به استفاده از سپر انسانی می‌کند.

فارس پلاس؛ روایت روز - یک مرکز حقوق بشر غیردولتی واقع در فلسطین اشغالی به نام «btselem» بتسیلم می‌گوید که نیروهای امنیتی اسرائیل بارها از فلسطینیان به عنوان سپرانسانی استفاده کرده‌اند. سپر انسانی قرار دادن اسرای فلسطینی به عنوان بخشی از سیاست ارتش رژیم صهیونیستی است که به فرماندهان و سربازان این ارتش دستور داده شده تا غیرنظامیان را در مقابل اهداف خود استفاده کنند.[۱]
 


بهره‌برداری از غیرنظامیان برای ماموریت‌های نظامی عملی محکوم شده بین‌المللی و ضد انسانی است. اولین‌باری که مشخص شد رژیم تلاویو از اسرا و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند حادثه‌ای بود که در سال ۲۰۰۲ رخ داد. در ۱۴ اوت، سربازان صهیونیستی یک جوان ۱۹ ساله ای از روستای طوبس را به خانه ناصر جرار، فعال حماس فرستادند و به او دستور دادند جرار را به بیرون از خانه‌اش فرابخواند. جرار در حالی که ظاهراً فکر می‌کرد کسی که در را می‌کوبد سرباز صهیونیستی است به این سپرانسانی از پشت در تیراندازی کرد. در پی این حادثه، سازمان‌های حقوق بشری به دادگاه فشار آوردند و خواستار صدور دستور موقت برای منع سپر انسانی قرار دادن غیرنظامیان شدند.[۲]
 


بالاخره در سال ۲۰۰۵، دادگاه عالی اسرائیل به طور رسمی استفاده از سپر انسانی را ممنوع کرد. اما گویا این قانون بر روی کاغذها نوشته شد و عملا هیچ نظارتی بر این قانون نبود، زیرا سربازان باز هم از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند و بابت این موضوع مواخذه نمی‌شدند. این رویه حتی به تایید افسران ارشد نظامی نیز سرایت کرده بود. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۷، سربازان اسرائیلی با استفاده از یک غیرنظامی فلسطینی در کرانه باختری به عنوان سپر انسانی کردند و این تصویر توسط دوربین‌ها ضبط شدند. دو کودک فلسطینی نیز گزارش دادند که به آنها دستور داده شده است که به عنوان سپر انسانی عمل کنند.[۳]
 


با سانسورهای شدید رژیم صهیونیستی بعضا اخبار و تصاویری از سپرانسانی قرار دادن فلسطینیان توسط نظامیان اسرائیل منتشر می‌شد و این روند سال‌ها ادامه یافت.

در سال ۲۰۱۸ نیروهای اسرائیلی در حال دستبند زدن به یک غیرنظامی فلسطینی بودند که از این شخص به عنوان سپر انسانی در جریان درگیری با جوانان محلی استفاده و این حادثه فیلمبرداری شد.
 


بعضی از سربازان سابق رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که ارتش اسرائیل همچنان از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند حتی پس از اینکه این عمل به طور رسمی توسط دادگاه عالی ممنوع شد، ادامه‌دار بود. یک سرباز سابق ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «ارتش اسرائیل زمانی که استفاده از سپر انسانی را انکار کرد، به وضوح دروغ گفت. بارها در حین خدمت با همرزمانم کودکان فلسطینی را مجبور می‌کردیم که به عنوان سپر انسانی جلوتر از ما حرکت کنند.»
 


تصاویری از سربازان سابق ارتش اسرائیل که اعتراف کردند فلسطینیان را به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کردند


 کمیته حقوق کودک سازمان ملل نیز در سال ۲۰۱۴ اسرائیل را به «استفاده مداوم از کودکان فلسطینی به عنوان سپر انسانی» متهم کرد. طبق گزارش این کمیته ۱۴ مورد از این قبیل بین ژانویه ۲۰۱۰ تا مارس ۲۰۱۳ گزارش شده است.[۴]

گفته شد که در اسرائیل قانون منع سپر انسانی توسط دادگاه عالی اسرائیل تصویب شده است اما این قانون جنبه عملیاتی ندارد. در سال ۲۰۱۰، دو سرباز به دلیل استفاده از یک فلسطینی ۹ ساله به عنوان سپر انسانی در غزه محکوم شدند. اما سربازان از مجازات در امان ماندند. به طور مشابه، در سال ۲۰۰۷، «یائیر گولان» فرمانده نیروهای اسرائیل در کرانه باختری به دلیل اجازه مکرر استفاده از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی مورد توبیخ قرار گرفت. اما چند سال بعد به معاونت ستاد کل ارتش ارتقا یافت! در سال ۲۰۲۰، او حتی به پارلمان اسرائیل انتخاب شد. سال بعد معاون وزیر شد.
 


همه این اسناد درحالی منتشر شده‌اند که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند حماس از غیر نظامیان در غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. پیش از حمله ارتش اسرائیل به شمال غزه، این ارتش مدعی بود که مرکز فرماندهی حماس در زیر بیمارستان الشفاء قرار دارد. اما بعد از حمله زمینی و کشتار بیماران و مجروحان این بیمارستان، تصاویری خنده دار از ادعای خود منتشر کرد که مورد انتقاد بسیاری از رسانه و کاربران جهان شد. (اینجا بخوانید)

 


این یافته‌ها تمام آن چیزی است که ارتش صهیونیست بر ادعای وجود تونل در زیر بیمارستان شفا ادعا می‌کرد

 


[1]،[2]. btselem.org/human_shields

[3]. theguardian.com/world/2007/mar/09/israel

[4]. reuters.com/article/2013/06/20/us-palestinian-israel-childrenidUSBRE95J0FR20130620/

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619687

مهمترین اخبار ایران و جهان: