نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 17:25

۸۳ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت بیش از ۸۳ درصد معادل یک هزار میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان از مطالبات کشاورزان چایکار خبر داد و گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده طی هفته‌های آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور امروز در جمع اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این سازمان، قیمت برگ سبز چای خریداری شده امسال را یک هزار میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان دانست و اظهار کرد: سال گذشته کل مطالبات چایکاران کشور ۹۵۰ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد بیش از دو برابری تولید برگ سبز در سال جاری است.

وی از پرداخت یک هزار میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومانی مطالبات چایکاران معادل ۸۳ درصد کل مطالبات خبر داد و افزود: یک هزار میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان از سهم کارخانجات چای پرداخت شده و طی تخصیص‌های انجام گرفته طی هفته‌های پیش رو، باقی مطالبات چایکاران نیز پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت تسهیلات هشتادوسه میلیارد تومانی به چایکاران و کارخانه داران در سال جاری خبر داد و بیان کرد: هفتادوپنج میلیارد تومان در بخش سرمایه در گردش و هشت میلیارد تومان به صورت سرمایه‌ای به چایکاران پرداخت شده است.

جهانساز با بیان اینکه به ازای هر هکتار باغ چای ۶ میلیون تومان سرمایه در گردش پرداخت می‌شود، افزود: در بخش سرمایه‌ای نیز به ازای هر هکتار تا سقف ۴۵ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه صنعت چای پرداخت می‌شود. 

وی از تولید رقم چای ایرانی برای نخستین بار خبر داد و بیان کرد: تولید چای در کشور ما به صورت کلونی بوده  که با همکاری پژوهشکده چای تا سال ۱۴۰۳ علاوه بر توزیع نخستین نهال اصلاح شده، از نخستین رقم چای داخلی نیز رونمایی می‌کنیم.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به عملیات به زراعی باغات چای تصریح کرد: در راستای اصلاح، احیا و به‌زراعی باغات و خرید ماشین آلات، تاکنون سیصد هکتار از باغات را کف‌بر و ۲۸۵ هکتار را کمربر کردیم؛ همچنین بالغ بر سی هکتار از باغات رها شده احیا شده و به دنبال اصلاح شیب باغات نیز هستیم.

چهانساز با بیان اینکه با دستور وزیر جهاد کشاورزی، ثبت سفارش برای واردکنندگان در ازای خرید چای تولید داخل خواهد بود، گفت: این خرید توسط تجار، فرصت خوبی را برای صنعت چای فراهم می‌کند و باید به ازای واردات هر ۲ کیلو چای خارجی یک کیلو چای ایرانی از تولیدکنندگان ایرانی خریداری شود.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664487

مهمترین اخبار ایران و جهان: