نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 17:14

لزوم تولید برنامه‌های تلویزیونی برای مقابله با جرم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ۲ اصل پیشگیری و آموزش گفت: یکی از ضعف های جامعه ما و حتی مدیران این است که نسبت به پیشگیری از مسائل توجه لازم را ندارند.

سید رضا تقوی، عضوکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: تولید برنامه‌ای مثل «سرنخ» نشان داد می‌توان در مقابله با جرائم و آسیب‌ها  فعالانه برخورد کرد. این برنامه ماهیت پیشگیرانه دارد و در موضوعات اجتماعی و امنیتی باید به اصل پیشگیری اهمیت ویژه داد.

وی  اشاره ای به نام گذاری این برنامه کرد و گفت: اصطلاح این برنامه به عنوان سرنخ سوژه بسیار خوبی برای توجه مردم به این موضوع است که گاهی از یک سرنخ می‌توان به اصل داستان رسید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر سرنخ را بگیریم ممکن است به یک‌ مجموعه نخ و داستان برسیم و ضمن اینکه این کلمه در محاورات ما استفاده می شود اما یک نوع اشاره و هدایت و هشدار است. این اصطلاح ادبیاتی، حکایتی از وقایعی می دهد که اگر آن‌را پیگیری کنیم به ریشه و اصل قضیه می‌رسیم که ممکن است توده ای از مسائل و مشکلات باشد و عنوان نام گذاری این برنامه را مثبت ارزیابی می کنم.

وی با اشاره به دو اصل پیشگیری و آموزش تاکید کرد: یکی از ضعف های جامعه ما و حتی مدیران این است که نسبت به پیشگیری از مسائل اهمیت لازم را نمی دهند و توجه لازم را بدان ندارند. درحالیکه اگر این برنامه تلنگری باشد که جنبه های پیشگیری در مسائل اجتماعی و... را نشان دهد مشخص می‌کند که مسیر درستی را انتخاب کرده چراکه اگر به مقوله پیشگیری اهمیت داده نشود با مشکلات زیادی روبرو می شویم و بسیاری از نیروهای جامعه را از دست خواهیم داد. بنابراین همت دست اندرکاران این برنامه توجه به اصل پیشگیری در زندگی و در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، امنیتی، اجتماعی‌ و... باشد. 

این نماینده مجلس ادامه داد: اما رسالت دیگر بعد از مقوله پیشگیری، بحث آموزش است. در بخش های مختلف زندگی باید آموزش را مدنظر قرار دهیم تا به کاهش آسیب ها منجر شود و برنامه سرنخ ضمن هشداری که به مخاطبین می دهد آموزش هم به افراد بدهد. بخصوص در مسائل تأسف بار اجتماعی که بسیار در این زمینه مشکل داریم و می توان به کارتن خواب ها اشاره کرد که در عنفوان جوانی دچار آسیب شده اند اما اگر مسائل فرهنگی را آموزش و در سطح جامعه پررنگ کنیم به نوعی می توان از بزهکاری هم جلوگیری کر والبته این راهم باید گفت با تقویت اعتقادات دینی هم می توان از بروز انحرافات جلوگیری کرد. 

وی تاکید کرد: در مورد آسیب های اجتماعی نباید انفعالی برخورد کرد، بدین صورت که وقتی آسیب دامن گیر شد به فکر درمان باشیم بلکه باید فعالانه برخورد کنیم و نسبت به مشکلات دغدغه مند باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663043

مهمترین اخبار ایران و جهان: