نیوز سیتی!
03 اسفند 1402 - 16:55

پارلمان آلبانی توافق ضد مهاجرتی با ایتالیا را تصویب کرد

پارلمان آلبانی هم برای ساخت مراکز پذیرش پناهندگان با حمایت مالی ایتالیا برای اسکان مهاجران دستگیر شده در ایتالیا که در قالب توافق ضد مهاجرتی با رم صورت می‌گیرد، چراغ سبز نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، کشور آلبانی برای ساخت مراکز پذیرش برای مهاجران دستگیر شده در ایتالیا چراغ سبز نشان داده است.

پارلمان این کشور روز پنجشنبه توافقنامه مهاجرتی با ایتالیا را تصویب کرد که اجازه ساخت کمپ برای این منظور در این کشور بالکان را می دهد. 77 نماینده از 140 نماینده به این معاهده ضد مهاجرتی با ایتالیا رای دادند. بر این اساس، این کشور اتحادیه اروپا می تواند دو کمپ در آلبانی که خود عضو اتحادیه اروپا نیست باز کند.

مهاجران پس از ورود به این کشور باید در یک کمپ بررسی شوند و در یک کمپ تا زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی آنها نگهداری می شوند. دولت ایتالیا امیدوار است بتواند ماهانه تا 3000 پرونده را رسیدگی کند . پس از آن، پناهندگان یا مهاجران یا اجازه ورود به ایتالیا و اتحادیه اروپا را دارند یا به عقب بازگردانده می شوند.

اپوزیسیون در تیرانا با طرح دعوی در دادگاه قانون اساسی آلبانی با این استدلال که قلمرو و قدرت دولتی را به کشور دیگری منتقل می کند، تلاش کرده بود این قانون را متوقف کند. دادگاه قانون اساسی ماه گذشته این شکایت را رد کرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که این طرح های ایتالیا نقض قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود. این در حالی است که ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره ابراز نگرانی کرده بود و اعلام کرده بود که خطر بازداشت خودسرانه در سایه چنین طرحی وجود دارد.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ناسیونالیست دست راستی ایتالیا در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که تعداد تازه واردان و پناهجویان را کاهش دهد. در واقع، از زمان روی کار آمدن او در اکتبر 2022 تعداد مهاجرت ها به این کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توافق‌های بین‌المللی مختلف، او اکنون می‌خواهد اطمینان حاصل کند که پناهندگان و مهاجران کمتری به این کشور می‌آیند.

مجلس نمایندگان ایتالیا هم چندی پیش این توافق بحث برانگیز مهاجرتی دولت با آلبانی برای مقابله با هجوم مهاجران را تصویب کرد.

"جورجیا ملونی"، نخست وزیر ایتالیا و ادی راما، همتای آلبانیای وی این ابتکار را در نوامبر گذشته اعلام کردند. آلبانی سپس تا 36000 مهاجر را در دو مرکز به مدت یک سال اسکان خواهد داد، در حالی که ایتالیا درخواست های پناهندگی آنها را در یک روند سریع بررسی می کند.

ایتالیا مدت‌هاست که به دنبال کمک از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای پذیرش ده‌ها هزار مهاجری است که سالانه به این کشور می‌رسند. آلبانی امیدوار است به اتحادیه اروپا بپیوندد و ایتالیا به شدت از پیشنهاد آن حمایت کرده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از این توافق به عنوان یک ابتکار مهم برای مقابله با مهاجرت استقبال کرد. با این حال، گروه های حقوق بشر در این باره ابراز نگرانی کردند که ایتالیا در سایه این توافق از تعهدات بین المللی خود چشم پوشی کند.

اپوزیسیون ایتالیا این توافق را یک تمرین تبلیغاتی پرهزینه در آستانه انتخابات اروپا در سال جاری و تلاشی شرم آور برای تبدیل آلبانی به گوانتاناموی ایتالیا توصیف کرد.

عفو بین‌الملل هم نسبت به نقض حقوق بشر ناشی از این توافق، به ویژه به دلیل بازداشت خودکار و بالقوه طولانی مدت مهاجران هشدار داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1674787

مهمترین اخبار ایران و جهان: