نیوز سیتی!
03 اسفند 1402 - 18:04

معتمدین و سران طوایف با غیرت و مردانگی هر جا نیاز باشد نقش‌آفرینی کنند

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان، گفت: معتمدین و سران طوایف با غیرت و مردانگی هر کجا که نیاز باشد نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی در سی و سومین گردهمایی سالانه سران، معتمدین و ریش سفیدان قبایل و طوایف استان که با حضور ماموستا کریمی مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: آنچه که ما در تاریخ سیستان و بلوچستان خوانده‌ایم و از زبان قدیمی‌ترها شنیده‌ایم بیان افتخارات اقوام مختلف و بزرگان و سرداران آن‌ها است.

امام جمعه زاهدان افزود: هر کدام از این بزرگواران یک نقطه قوت درون خود داشته‌اند که توانسته‌اند یک طایفه و قبیله را دور هم جمع کنند و قدر مشترک این افراد غیرت و مردانگی است که در مباحث مختلف خود را نشان داده است به گونه‌ای که گاهی دشمن به خاک ایران حمله می‌کند که در وطن‌خواهی غیرت و مردانگی بروز پیدا می‌کند و جان خود را در کف دست می‌گذارد و در برابر استعمار انگلیسی‌ها ایستادگی می‌کند و نمونه دیگر اگر ظالمی به ناموسی تجاوز می‌کرد غیرت و مردانگی مردمان این سرزمین اجازه سکوت نمی‌داد و می‌ایستاد و حتی به قیمت جان از ناموس خود دفاع می‌کنند.

وی بیان کرد: از دیگر خصوصیات مردم سیستان و بلوچستان مهمان‌داری، مهمان‌پذیری و دفاع از مهمان است و افراد در برابر ظلم و ستم به مهمان ایستادگی می‌کنند، مانند دوران تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر که از آن به عنوان میارجل یعنی پناه‌مهمان یاد می‌کنند.

محامی ادامه داد: در آن دوران رژیم طاغوت یک طلبه جوان انقلابی را از مشهد به یک منطقه متفاوت از حیث قومی و مذهبی تبعید می‌کند که هنر، مدیریت و تعامل ایشان از یک طرف و مهمان‌پذیری و وفاداری مردم شیعه و اهل سنت از طرف دیگر باعث می‌شود شرایط تغییر کند و باز رژیم طاغوت احساس خطر کرده و ایشان را به تبعیدگاه دیگری می‌فرستند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد:  باید تاریخ گذشتگان خود را بخوانید تا ببینید چه غیرت و مردانگی به خرج داده‌اند تا شما هم همان را دنبال کنید و در گام بعد نیز سعی کنید این افراد را معرفی کنید.

محامی بیان کرد: در طول پنج سالی که در جایگاه نمایندگی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان آمدیم همواره و در جمع‌های مختلف توصیه کردیم که تصویر واقعی مردم به کشور مخابره شود، چرا که گاهی خبرهایی از قاچاق، ترور، حمله‌ انتحاری و مواد مخدر ارائه‌ می‌شود که چهره بدی از استان را نشان می‌دهد و درصد کمی از این آسیب‌ها در برابر تاریخچه‌ای از صفا، بردباری، اخلاق، آداب و رسوم خوب این مردم بزرگ جلوه داده می‌شود. هر کس به هر مقداری که دستش می‌رسد باید در طایفه و قبیله خود این تاریخچه را معرفی و برای نسل جدید بیان کند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت اعتقاد ما بر این هست که کار باید توسط خود اهل سنت انجام و به خود آن‌ها واگذار شود که در زاهدان شوراهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را تشکیل دادیم و در واحدهای شهرستانی از جمله ایرانشهر، سراوان و چابهار نیز جمعی از علما را دعوت و کارهای فرهنگی را به علما واگذار کردیم تا در امورات فرهنگی و یا انتخاب امام جمعه طبق فقه خود به ارائه پیشنهاد بپردازند.

محامی بیان کرد: تصمیم داریم تا در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری امورات مربوط به قبایل و طوایف را به بزرگان و معتمدین قبایل و طوایف واگذار کنیم تا یک شورا تشکیل گردد و امورات با عقل جمعی دنبال شود و البته رابطی هم توسط همین جمع تعیین و در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان کار را پیگیری نماید.

وی گفت: خوشبختانه در شرایط کنونی از وحدت و انسجام قابل قبولی برخوردار هستیم و دستگاه‌های مختلف همکاری خوبی دارند که می‌توان از این ظرفیت‌هم در راستای پی‌برد امورات طوایف و قبایل استفاده کرد. حرمت بزرگان، معتمدین و سران طوایف باید حفظ شود اما خود این عزیزان هم باید شأن جایگاه خود را حفظ کنند.

امام جمعه زاهدان بیان داشت: مردانگی و غیرت گذشتگان در شرایط کنونی استان اقتضائات خود را دارد و اگر در گذشته و حمله دشمن بزرگان تفنگ به دست می‌گرفتند همین غیرت و مردانگی در شرایط کنونی اقتضا می‌کند که فرد کلنگ دست بگیرد و به افتتاح پروژه و انجام کار اقتصادی بپردازد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر غیرت و مردانگی اقتضا می‌کند که در عرصه سیاسی و انتخابات شرکت کنیم و از کشور خود دفاع کنیم.

وی گفت: مردانگی و غیرت اقتضا می‌کند که بزرگان و طوایف کوچکتر‌ها را به انجام کار علمی، دانش بنیان و اقتصادی تشویق کنند که در این صورت هم منطقه آباد شده و هم مردم از آن بهره‌مند می‌شوند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: سرآمد نعمت‌ها و استعدادهای سیستان و بلوچستان مردم نجیب، صبور، فهمیده و مهربان هستند که باید این ظرفیت‌ها را مدیریت و از آن استفاده کرد.

وی گفت: اگر فرهنگ کار در شمال و جنوب استان آسیب دیده و جوانان حاضر به انجام کار نیستند شما بزرگان و سران طوایف باید در این جهت نقش‌آفرینی و آن‌ها را هدایت کنید.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: وقتی مسئولان دستگاه‌ها به ارائه طرح‌ها می‌پردازند از عدم استقبال جوانان در مشاغل ایجاد شده گلایه دارند که باید اصلاح فرهنگ صورت گیرد.

محامی اظهار داشت: وقتی مشکلات معیشتی وجود دارد غیرت و مردانگی بزرگ طایفه اقتضا می‌کند که خود را برای حل مشکل به آب و آتش بزند.

وی افزود: اگر ما هر کدام در حیطه کاری خود اطرافیان را اعضای خانواده خود بدانیم نسبت به اعضای خانواده خود احساس مسئولین می‌کنیم و با تمام توان کار و تلاش خواهیم داشت و در توانمندی، مدیریت، علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن‌ها برنامه‌ریزی خواهیم داشت.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: رویکرد دیگر این است که شخصیت‌های حال حاضر را شناسایی و زمینه‌های کار را برای آن‌ها فراهم کنید تا رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشند و بتوانند در مرکز کشور هم به کارگیری شوند در حالی که فرهنگ مشکل دارد و زمانی که یک فرد بومی در حال پیشرفت باشد سعی می‌کنند تا او را دچار مشکل کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هر کس به هر میزانی که تاثیرگذار است اگر غیرت و مردانگی را مد نظر قرار دهد در جای جای صحنه‌های اجتماعی خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1674887

مهمترین اخبار ایران و جهان: