نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 11:06

لولا: پوتین به هیچ عنوان در برزیل بازداشت نخواهد شد

رئیس جمهور برزیل می‌گوید که اگر همتای روسیه‌ای او سال آینده در اجلاس «جی۲۰» در برزیل حضور پیدا کند، به هیچ عنوان بازدداشت نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل اطمینان داد که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس سال آینده گروه ۲۰ به میزبانی ریودوژانیرو شرکت کند، به هیچ وجه بازداشت نخواهد شد.

لولا در حاشیه اجلاس «جی۲۰» در دهلی‌نو گفت که پوتین به اجلاس سال آینده این گروه دعوت خواهد شد و شخص او(لولا) نیز قصد دارد تا در یکی از نشست‌های گروه کشورهای در حال توسعه موسوم به «بریکس» که قرار است پیش از اجلاس جی۲۰ در روسیه برگزار شود، حضور یابد.

وی تاکید کرد: معتقدم که پوتین به‌راحتی می‌تواند به برزیل سفر کند. می‌توانم اطمینان بدهم که اگر رئیس جمهور برزیل باشم و او به برزیل بیاید، هیچ راهی برای بازداشت او وجود ندارد و هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

دیوان کیفری بین‌المللی در ماه مارس با وارد کردن اتهام جنایت جنگی و آنچه بیرون راندن صدها کودک از اوکراین خوانده شده است، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرد. مسکو هرگونه مداخله نیروهای روسیه در جنایات جنگی را رد کرد.

پوتین از زمان صدور این حکم، همواره در رویدادهای بین‌المللی غیبت کرده است و در اجلاس اخیر جی۲۰ در دهلی نو نیز غایب بود و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به نمایندگی از او در این اجلاس حضور پیدا کرد.

برزیل یکی از امضاکنندگان اساسنامه رُم است؛ اساسنامه‌ای که متعاقبا به تاسیس دیوان کیفری بین‌المللی منجر شد. سران جی۲۰ دیروز(شنبه) در بیانیه‌ای مشترک، از محکوم کردن روسیه برای عملیات نظامی این کشور در اوکراین خودداری کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492543

مهمترین اخبار ایران و جهان: