نیوز سیتی!
10 شهریور 1402 - 14:55

زلنسکی: بدون کریمه، صلح پایدار وجود نخواهد داشت

ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی برای اندیشکده ایتالیایی اعلام کرد که بدون کنترل دوباره اوکراین بر شبه جزیره کریمه و دیگر مناطق تحت تسلط روسیه، امکتن صلح پایدار وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در جریان یک سخنرانی بار دیگر موضع قبلی خود درباره بازپس گیری شبه جزیره کریمه، دونباس و دیگر مناطق اوکراینی تحت تسلط روسیه را تکرار کرد.

منابع رسانه‌ای غربی از قبیل «یاهو نیوز» گزارش دادند که زلنسکی در جریان سخنرانی برای «مجمع آمبروستی» که یک اندیشکده مستقر در ایتالیا است، درباره جنگ روسیه و اوکراین و شرایط برای صلح حرف زد.

رئیس‌جمهور اوکراین که در نتیجه جنگ اوکراین بخش‌های زیادی از کشورش را از دست داده است، در سخنرانی روز جمعه (امروز) خود موضع قبلی خود درباره لزوم بازپس گیری همه مناطق از دست رفته از قبیل شبه جزیره کریمه را تکرار کرد.

به گفته زلنسکی، بدون احسای کنترل اوکراین بر کریمه، منطقه دونباس و دیگر مناطق «اشغال شده توسط روسیه، صلح پایدار وجود نخواهد داشت».

به گزارش رسانه‌های غربی، این اظهارنظر در شرایطی مطرح شده که در خبرها آمده بود مقام‌های اوکراین نگران هستند که برخی چهره‌ها در واشنگتن خواستار مذاکره برای پایان یافتن جنگ اوکراین تا پیش از برگزایر انتخابات ریاست جمهوری 2024 هستند.

رئیس‌جمهور اوکراین پیش از این چند بار درباره لزوم بازپس گیری شبه جزیره کریمه از روسیه صحبت کرده بود؛ منطقه‌ای که در سال ۲۰۱۴ به دنبال ساقط شدن دولت روس‌گرای «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت اوکراین، پس از برگزاری یک همه پرسی در کریمه از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد.

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه اوایل تیر ماه سال جاری با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت که بدون بازگشت شبه جزیره کریمه به این کشور، جنگ تمام نخواهد شد. وی افزود: « با وجود تمام مشکلانی که در ضد حمله نیروهای اوکراینی وجود دارد، از قصد خود برای بازگرداندن شبه جزیره کریمه دست نخواهیم کشید»(جزئیات بیشتر).

وی در اظهارات تازه خود برای اندیشکده ایتالیایی از اقدامات شرکت تسلیحاتی «بی‌اِی‌ای سیستمز» (BAE Systems) انگلیس در قبال اوکراین و استقرار یک شرکت در داخل خاک اوکراین قدردانی کرد.

به گفته زلنسکی، این شرکت انگلیسی قراردادهایی را برای سرعت دادن به تولید سلاح، تجهیزات و آموزش به اوکراین امضا کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «من با نمایندگان بی‌اِی‌ای سیستمز جلسه‌ای داشتم. جهان این شرکت را به خوبی می‌شناسد  و رزمندگان ما در حال حاضر با سلاح‌های تولیدی این شرکت بسیار آشنا هستند... هدف ما این است که همه مفیدترین سلاح‌ها برای دفاع، در داخل اوکراین تولید شود».

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1480087

مهمترین اخبار ایران و جهان: