نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 09:39

غذای نذری با چاشنی تربت امام حسین(ع)+عکس و فیلم

از باب البغداد به سمت حرم‌های مطهر کربلا، موکبی است که بیش از یک دهه چراغش خاموش نشده است. خادمان این موکب می‌گویند: اینجا غذای نذری را با چاشنی تربت درست می‌کنیم.

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: در کربلا بیش از یک هزار ‌‌و ۲۰۰ موکب ایرانی هم‌زمان با ایام اربعین فعالیت دارند. در وسط خیابان باب بغداد، جایی که نقطه ثقل در مسیر زائران اربعین است، موکبی ایرانی حضور دارد که در مساحتی بالغ بر ۲۵۰ متر در هر ساعت از شبانه‌روز به زائران غذای نذری می‌دهد.

توزیع بیش از ۱۰ هزار پرس غذا در هر وعده

در هر سمت این موکب هم غذاهای متنوع طبخ و توزیع می‌شود؛ به طوری که روزانه در هر وعده غذایی به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌شود.

موکب هیأت محبی‌الحسین علیه‌السلام پس از سقوط صدام فعالیت خود را آغاز کرده ‌و هر سال با توجه به افزایش تعداد زائران، برنامه‌های خود را نیز توسعه داده است.

حضور خادمان موکب در دمای بالای ۶۰ درجه غذا می‌پزند

در این موکب بیش ۵۰ خادم فعالیت می‌کنند که البته آن‌ها آشپز نیستند، بلکه به صورت تجربی پس از سال‌ها فعالیت در موکب آشپزی را یاد گرفته و برای زائران ارباب غذا می‌پزند.

در بخشی از این موکب خادمان امام حسین علیه‌السلام مشغول آماده‌ کردن سیب‌زمینی‌ها بودند و در بخشی دیگر حلیم طبخ می‌شد. با وجود دمای بالای ۴۸ درجه کربلا، در داخل موکب چراغ‌های گاز هم روشن بود و دمای داخل موکب به بیش از ۶۰ درجه می‌رسید. البته تهویه و کولرهایی نیز برای داخل موکب پیش‌بینی شده بود، اما گرمای هوا برای آشپزهای موکب که کنار اجاق گاز بودند، چند برابر می‌شد.

طبخ غذای نذری با چاشنی تربت امام حسین (ع)

خادمان حسینی در حالی که عرق می‌ریختند، با جان و دل مشغول خدمت‌رسانی بودند. یکی از آن‌ها می‌گفت: هر چه غذا درست می‌کنیم با یاد خدا آغاز کرده و مقداری هم در ادویه غذاها تربت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌ریزیم و این است رمز خوشمزگی غذاهای موکب. 

در این موکب در کنار غذا، نوشیدنی بسته‌بندی و ‌شربت هم توزیع می‌شود و با توجه به اینکه در کربلا نوشابه طرفداران زیادی دارد، بسیاری در صف غذای موکب حضور دارند و‌خادمان با همه جان و دل هر چه در موکب دارند، تقدیم زائران می‌کنند.

موکبی با قدمت بیش از ۱۵ سال

 پیرمردی که مدیر موکب است، می‌گوید: وقتی صدام سقوط کرد، زائران اربعین هم دیگر بدون محدودیت امکان تشرف داشتند و به مرور تعداد زائران اربعین هم افزوده شد. ما هم به رسم مردم عراق در سال‌های دور تصمیم گرفتیم موکبی راه‌‌اندازی کرده تا بتوانیم به زائران اربعین خدمت کنیم. همین شد که این موکب بیش از ۱۵ سال قبل پا گرفت و همچنان چراغش برای خدمت به زائران اربعین اباعبدالله علیه‌السلام روشن است.

خدمت‌‌‌رسانی ۲۴ ساعته به زائران اربعین در کربلا

فرزندان او‌ هم در موکب خدمت می‌کنند. تحسین ظهوری، مسوول موکب می‌گوید: ما از هشتم ماه صفر فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و تا یک روز پس از اربعین به زائران خدمت می‌کنیم. خادمان موکب ۲۴ ساعته در هر ساعاتی از شبانه‌روز مشغول خدمت‌رسانی و برنامه‌ریزی برای طبخ و توزیع غذا هستند و بین زائران غذا توزیع می‌کنند.

در موکب هیأت محبی‌الحسین علیه‌السلام روزانه بیش از ۳۰ هزار پرس غذا از وعده‌های اصلی تا چاشت و عصرانه و … توزیع می‌شود.

در کنار زائران ایرانی، بلکه زائرانی از کشورهای مختلف هم حضور داشته و منتظرند تا غذای نذری بگیرند. غذا هم تا زمانی که زائران در صف هستند، توزیع می‌شود و پس از غذا، توزیع نوشیدنی شروع می‌شود تا غذای اصلی یا میان‌وعده بعدی آماده و در اختیار زائران قرار گیرد. 

تصاویری از فعالیت این موکب در کربلا ببینید و کیف کنید!

فیلم‌هایی هم در این باره تماشا کنید:

 

 

 

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1485843

مهمترین اخبار ایران و جهان: