نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 21:45

نقش‌آفرینی تعاونی‌ها در دولت سیزدهم با رویکرد تحکیم اقتصاد مقاومت

اردبیل- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در دولت سیزدهم شرکت‌های تعاونی به عنوان بازوهای نظام اقتصادی کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مؤثر و اولویت‌داری را ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز رحیم‌زاده عصر دوشنبه در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر در اردبیل، اظهار کرد: در تاریخ این کشور بزرگترین اتفاقات و رویدادها در سایه همدلی و وفاق عمومی رخ داده و اصل تعاون معجزه‌آفرین است.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل ۲ هزار و ۵۰ شرکت تعاونی فعال داریم که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، خدمات، صنعت و تولید نقش‌آفرینی می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل میزان اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی‌ها را ۱۷ هزار فرصت شغلی اعلام کرد و گفت: برخی از این تعاونی‌ها نیز به دلایل مختلف راکد و تعطیل شده که در احیای آنها از ظرفیت‌های قانونی و تسهیلات پرداختی حمایتی استفاده می‌شود.

رحیم‌زاده اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی را مبین اهمیت تعاون و فعالیت‌های مرتبط با آن اعلام کرد و افزود: نظام اقتصادی کشور ما در سه محور دولتی، خصوصی و تعاونی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌شود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ابلاغ قانون تعاون در دهه ۷۰ فعالیت‌های خوب و مستقلی را در این حوزه با تشکیل وزارت تعاون شاهد بودیم که از دهه ۹۰ ادغام این وزارتخانه را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اعضای شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌ها و اتاق تعاون به صورت منسجم سعی می‌کنند تا با رفع محدودیت‌ها فرصت اشتغال و کارآفرینی را فراهم کنند که قطعاً این رویکرد می‌تواند نتایج مثبت و سازنده‌ای را به همراه داشته باشد.

رحیم‌زاده اضافه کرد: تعاون ریشه در اعتقادات و باورهای دینی ایرانیان دارد و جایگاه آن هر چند در سال‌های گذشته نادیده گرفته شده بود اما در دولت مردمی با بها دادن به این حوزه تلاش بر این است تا نظام اقتصادی توانمندی را در کشور شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در بخش تعاون تصمیم‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها بر مبنای خرد جمعی و نگاه فراگیر عمومی انجام می‌شود و اعضای شرکت‌های تعاونی سعی دارند تا با نقش‌آفرینی در حوزه تصمیم‌گیری زمینه تحول را در جامعه فراهم کنند.

رحیم‌زاده تولیدات متنوع تعاونی‌ها را با هدف صادرات و رقابت با سایر تجار و بازرگانان یادآور شد و اظهار کرد: در استان اردبیل نیز برخی تعاونی‌ها با تولید محصولات متنوع زمینه صادراتی خوبی را در برای کشورهای آسیای میانه فراهم کردند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با همگرایی اعضای تعاونی و همچنین مساعدتی که مجموعه‌های همراه این اداره کل انجام می‌دهند، تلاش بر رفع آسیب‌ها و تقویت نظام علمی و دانش و اطلاعات فعالان این حوزه است که در این بخش کارگاه‌های آموزشی و مهارت آموزی نیز برگزار شده و اداره آموزش، ترویج و تحقیقات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش می‌کند تا یاریگر فعالان این حوزه باشد.

رحیم‌زاده گفت: با شکل گیری اتحادیه‌ها و اتاق تعاون همسویی و همراهی بیشتری را در این حوزه شاهد هستیم و قطعاً برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف دانش‌افزایی و آشنایی با قوانین حوزه کسب و کار، مالیات و سایر قوانین مرتبط امیدواریم تعاونی‌ها بتوانند در مسیر سوددهی حرکت کرده و از ضرر و زیان دادن پرهیز کنند.

وی نیاز شرکت‌های تعاونی را به تسهیلات مؤثر یادآور شد و افزود: در قالب تفاهمنامه‌ای که با بانک عامل در این بخش به امضا رسیده، سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان در سطح کشور و امسال نیز سه هزار میلیارد تومان منابع به شرکت‌های تعاونی اختصاص یافته که سهم استان اردبیل نیز در این حوزه مشخص است.

رحیم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم با پرداخت این تسهیلات برای تعاونی‌های واجد شرایط زمینه حمایت همه‌جانبه از فعالان این حوزه را فراهم کرده تا در سند چشم‌انداز ۱۴۲۵ بتوانیم جایگاه تعاونی‌ها را در سطح استان ارتقا ببخشیم.

وی اضافه کرد: از محل تبصره ۱۶، یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های تعاونی و مجموعه‌های تولیدی و اقتصادی پرداخت شد که در بخش اشتغال پایدار روستایی نیز پرداخت تسهیلات استان به ۵۱۰ میلیارد تومان رسید که سهم شرکت‌های تعاونی ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تجلیل از تعاونی‌ها برگزیده استانی را همزمان با هفته تعاون یادآور شد و ادامه داد: ۲ شرکت تعاونی از استان اردبیل به عنوان شرکت ممتاز و برتر کشوری نیز انتخاب و معرفی شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485487

مهمترین اخبار ایران و جهان: