نیوز سیتی!
28 شهریور 1402 - 22:01

آموزش 80 تعزیه خوان جوان در بردسکن

رئیس کانون تعزیه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بردسکن گفت: از برنامه های دارای اولویت آموزش نیروهای جوان و به کار گیری آنان در کنار افراد با تجربه در تعزیه خوانی است که دراین راستا تاکنون 80 تعزیه خوان جوان با این هنر معنوی آشنا شده اند.

محمد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بردسکن اظهار کرد: بردسکن با گروه های تعزیه‌خوان قدیمی خود در سطح استان دارای نام و نشان است. تا کنون توانسته‌ایم بیش از ۸۰ نفر تعزیه‌خوان جوان را در نقش‌های مختلف موافق خوان و یا مخالف‌خوان تربیت کنیم.

وی در توضیح ویژگی‌های افراد تعزیه‌خوان اظهار داشت: درست‌خوانی و بیان صحیح اشعار، نکته‌پردازی و بداهه‌گویی، تیزهوشی و موقع‌شناسی از عمده‌ترین ویژگی‌های یک شبیه‌خوان برجسته و خوب است. لذا چنین تعزیه‌خوانی تأثیری عمیق‌ بر بیننده می گذارد.

باقری افزود: گروه تعزیه نینوا در بردسکن تاکنون برنامه‌های مختلفی را در سطح شهرستان‌های کشور از جمله در اصفهان، کاشان و همچنین شهرستان های خراسان رضوی به اجرا گذاشته است.

آموزش، اولویت ما در کانون تعزیه‌خوانی است

باقری اظهار کرد:  تعزیه‌خوان‌ها اغلب دارای چهره مردمی و موجه در شهر می باشند و مردم برای آنان احترام قائل هستند.

وی افزود: در بردسکن حدود ۱۰۰۰ تعزیه خوان در گروهای مختلف شبیه‌خوانی داریم.

 

وی روستاهای خمی، سیر، هدک و بابلحکم و نظام‌آباد را دارای تعزیه خوانی نام برد و گفت:  تعزیه‌خوانی و عزاداری در مصائب امامان معصوم و به‌ ویژه اباعبدالله حسین(ع) و مولا علی(ع) شرکت‌کنندگان در مراسم را به تجسم لحظات ظلم به اهل‌بیت علیهم السلام و شهادت آنان رهنمون می‌کند.

ساختمان  خیمه‌گاه بردسکن ۴۰ درصد پیشرفت کاری دارد

رئیس کانون تعزیه‌خوانی بردسکن گفت: از سه سال پیش تا کنون با کمک‌های خیرین توانستیم در زمینی به مساحت ۹۰۰ متر مربع بیش از یک میلیارد تومان هزینه و آهن ریزی  داشته باشیم. البته نیاز است خیرین بیش از این کمک کنند تا بتوانیم برای سال آینده  فضای خیمه‌گاه را مسقف کنیم.

 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر تخصیص اعتبار برای این مجموعه است

مجید مفتوحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسکن اظهار کرد: برای ساخت خیمه‌گاه شبیه‌خوانی بردسکن  از طریق فرمانداری و اداره کل ارشاد پیگیر اعتبارات هستیم؛ ولی تاکنون اعتبار خاصی کسب نکرده و از محل کمک‌های مردمی برای ساخت خیمه‌گاه حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه  امور عمرانی خیمه‌گاه شده است.

پایان پیام/۷۰۰۵۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1503243

مهمترین اخبار ایران و جهان: