نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 15:27

پارس جنوبی؛ از مقابله با تروریسم اقتصادی تا آغاز دیپلماسی فنی مهندسی

دانش فنی و مهندسی امروز می‌تواند بُعدی از دیپلماسی همسایگان را تشکیل دهد که در کنار مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی در نهایت می‌تواند نقش‌آفرینی بیشتر در معادلات جهانی و بی‌نیازی کامل منطقه از بیگانگان را به همراه داشته باشد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: روز دوشنبه هفته جاری ششم شهریورماه ۱۴۰۲، فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان در عسلویه افتتاح و عملیات تولید گاز از ایرانی‌ترین فاز این میدان بعد از ۲۰ سال وقفه با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

این تحول مهم در حوزه انرژی کشور از چند منظر دارای اهمیت بسیار است:

نخست؛ نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که اجرایی شدن فاز ۱۱ پارس جنوبی علاوه بر صیانت از حقوق ملت ایران در میادین مشترک گازی، زمینه‌ساز دستاوردهای اقتصاد بسیاری برای کشور در تامین نیازهای گازی داخل و نیز ارزآوری قابل توجهی است، چه، این فاز ضمن ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی، در آینده می‌تواند دستِ‌کم ۵ میلیارد دلار برای کشور درآمد داشته باشد.

جواد اوجی وزیر نفت با بیان اینکه در ماه‌های آینده، تولید گاز از قطعه ۱۱ پارس جنوبی به ۱۰ تا ۱۲ میلیون متر مکعب می‌رسد، گفت: تا پیش از زمستان، تولید گاز از این موقعیت به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

اوجی افزود: ۲۰ حلقه چاه دیگر نیز در این فاز حفاری خواهد شد و تولید گاز از فاز ۱۱ به ۵۰ تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد. ظرفیت‌های ایجاد شده می‌تواند به افزایش ظرفیت‌های گازی کشور کمک بسیاری داشته باشد و اهداف دولت در افزایش برخورداری سراسر کشور از گاز پایدار را محقق سازد و در عرصه جهانی نیز ارتقاء جایگاه ایران را رقم زند.

دوم؛ این دستاورد بزرگ را می‌توان گامی مهم در مبارزه با تروریسم اقتصادی غرب دانست که با تحریم می‌خواستند اقتصاد را به ابزار فشار و باج‌خواهی از ایران تبدیل کنند.

ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود اما این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما اکنون با همت متخصصان داخلی و با جابه‌جایی سکو، ۴ سال زودتر بهره‌برداری از این فاز آغاز شده است.

سوم؛ یکی از مهمترین تحولات ماه‌های اخیر کشور در حوزه سیاست خارجی، تکیه بر هم‌گرایی با همسایگان و کشورهای منطقه است که با نگاهی فراگیر و رویکردی عمل‌گرایانه و نتیجه‌محور توانسته بدون گره زدن موضوعات به روابط صرف با غرب در مسیر تامین منافع ملی گام بردارد. اکنون نیز ظرفیت‌های عظیم اثبات شده ایران در پارس جنوبی می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری دیپلماسی علمی-فناوری میان ایران و همسایگان باشد.

به عبارت دقیق‌تر؛ دانش فنی و مهندسی امروز می‌تواند بُعدی از دیپلماسی همسایگان را تشکیل دهد که در کنار مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی در نهایت می‌تواند نقش آفرینی بیشتر در معادلات جهانی و بی‌نیازی کامل منطقه از بیگانگان را به همراه داشته باشد.

چهارم؛ اجرایی شدن فاز‌های پارس جنوبی در تثبیت جایگاه ایران در نظم نوین و چندجانبه‌گرای جهانی بسیار موثر است، جایگاهی که ایران با عضویت در شانگهای و برکیس به عنوان پیمان‌هایی با اهداف کلان و بلندمدت اقتصادی، آمادگی خود برای حضور قدرتمند خود در آن را اعلام کرده است.

پنجم؛ اهمیت و ضرورت دستاوردهای حاصل شده در پارس جنوبی را همچنین باید در مواضع رسانه‌های معاند فارسی‌زبانان مشاهده کرد که با تاکتیک‌های ابهام‌افکنی، تحقیر و ناامیدسازی به دنبال اهمیت‌زدایی از آن هستند.

 مثلا بی‌بی‌سی فارسی مدعی ‌شد: «حتی اگر فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌طور کامل افتتاح شود فقط می‌تواند بخشی از مشکل کمبود گاز طبیعی در ایران را جبران نماید و بحران کمبود گاز طبیعی در زمستان پیش‌ِرو نیز امنیت انرژی ایران را تهدید خواهد کرد!»

به هر شکل باید به این نکته توجه داشت که؛ اتفاق اخیر علاوه بر دستاوردهای مهم اقتصادی در داخل، نه تنها نام و جایگاه ایران را به عنوان الگویی در مسیر استقلال و توسعه بومی کشورها تقویت کرد، بلکه به مولفه‌ای مهم در روند نقش‌آفرینی ایران در صحنه بین‌الملل و نشانه‌ای روشن در فروپاشی سیاست‌ تحریم و انزوای ایران تبدیل شد.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1478987

مهمترین اخبار ایران و جهان: