نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 18:46

تکذیب تجاری‌سازی و فروش قبر در حرم شاهچراغ / چرا کسی به پروژه زندیه نمی‌پردازد؟

معاون توسعه و مدیریت منابع حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص تخریب بافت تاریخی جهت توسعه حرم‌ها گفت: به نظر می‌رسد در این قضایا حرم مطهر و متولیان آن، همچون خود حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، بسیار مظلوم واقع شده‌اند و هیچیک از شایعات صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا صحرائیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از بافت تاریخی شیراز در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه توسعه در تمام نقاط کشور رخ می‌دهد و امری بدیهی است اظهار داشت: هم اکنون توسعه حافظیه و پروژه زندیه در حال اجرا است یا در پروژه زندیه آیا کسی بررسی کرده است که چند خانه تاریخی تخریب شده یا چند خانه دارای ارزش آسیب دیده است؟

صحراییان تصریح کرد: برای ایجاد یک فضای گردشگری مذهبی و به منظور تسهیل در رفت و آمد زائران نیاز است که اتفاقاتی رخ بدهد و چون این اتفاق رخ نداده، شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی در این منطقه هستیم که تبدیل به فضایی برای معتادان متجاهر و یک نقطه ناامن شده است که هیچ تعیین تکلیفی برای آن انجام نمی‌شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع حرم مطهر با تأکید بر اینکه همه ما ایرانی هستیم و عِرق مذهبی و ملی ما بر کسی پوشیده نیست، گفت: اینکه نقشه‌ای مطرح می‌کنند که برای احداث صحن محمدی تخریب در بافت تاریخی صورت می‌گیرد، دروغ محض است و این صحن بنا است در محدوده حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، احداث شود.

 

وی ادامه داد: از دو سه سال گذشته تاکنون، بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی، فنی و تخصصی با میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی و سایر سازمان‎‌های مربوطه داشته‌ایم و همیشه هم مسیر قانون و رعایت ارزش‌های میراثی را سرلوحه کار خودمان قرار داده ایم و به دنبال این هستیم که کار علمی، تخصصی و در راستای حفظ آثار ملی و تاریخی انجام شود.

یک سانتی‌متر از بافت تاریخی را تخریب نکرده‌ایم

 صحرائیان با تصریح اینکه حرم مطهر، خانه تاریخی حسنی اردکانی را تملک کرده و چندین میلیارد هزینه مقاوم‌سازی و مرمت برای آن، زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی صرف کرده است، گفت: صحن محمدی روبه‌روی حرم حضرت سیدمیرمحمدبن موسی الکاظم(ع) است و تا قبل از خانه صدر جهرمی و حتی بنا داریم این خانه و چند منزل اطراف آن را تملک کرده و آن ها را احیاء و مرمت کنیم و سؤال این است که در کجا دیده شده است که یک آستان این‌گونه پای کار احیاء و مرمت مواریث تاریخی بایستد.

معاون توسعه و مدیریت منابع حرم مطهر تأکید کرد: در طول سه سالی که در آستان مقدس مسئولیت دارم، حتی یک سانتی متر مربع از بافت تاریخی را نه تخریب کرده‌ام و نه درخواست تخریب به هیچ دستگاهی داده ام.

وی با بیان اینکه ما در کنار دوستداران میراث فرهنگی هستیم و نه در مقابل آنان، گفت: هیچ‌گاه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، به دنبال تجاری‌سازی نبوده و همیشه هم با این قضیه مخالف بوده است و همچنین هیچ‌گاه به دنبال فروش قبر در محوطه بین حرمین مطهر حضرت شاهچراغ و حضرت سیدعلاءالدین حسین علیهماالسلام، نبوده و نیستیم و باید پرسید چرا عده ای ناجوانمردانه به این آیین و اهل بیت علیهم السلام ظلم کرده و طوری وانمود می کنند که متولیان و خادمان حرم‌ها، مقابل مردم قرار دارند.

توسعه موزه و  درمانگاه آستان، نیازی به تخریب و تملک ندارد

صحرائیان با تأکید دوباره بر اینکه ما نه در مقابل، بلکه درکنار مردم هستیم و نمی‌خواهیم بافت تاریخی را تخریب کنیم، گفت: ما در کنار همه دوستداران میراث فرهنگی و با آن‌ها هماهنگ هستیم.

وی با اشاره به طرح توسعه موزه و درمانگاه خیریه آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام گفت: توسعه موزه حرم مطهر را در دستور کار داریم، و توسعه آن را در اسکلت بتنی کنار موزه فعلی در صحن احمدی، که نیاز به تملک یا تخریب ندارد، انجام می‌دهیم و دارالشفاء حرم مطهر را هم در زمینی که اهدایی خانواده مرحوم دکتر نجابت بوده و بخش دیگری هم مربوط به حرم مطهر بوده است، توسعه می‌دهیم و نیاز به تملک جدیدی ندارد و در مورد طرح توسعه ۵۷ هکتاری هم با کمال احترام و رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی، به عنوان یک عضو در جلسات کارشناسی آن شرکت می‌کنیم و ادله‌های فنی و تخصصی و مدیریتی خودمان را ارائه می‌دهیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس در پایان تأکید کرد: بافت تاریخی شیراز ظرفیت تبدیل شدن به مرکز گردشگری مذهبی جنوب کشور را دارد و حرم‌های مطهر در کنار این بافت‌ها، می توانند خدمات مطلوبی به زائران و مجاوران ارائه دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1040887

مهمترین اخبار ایران و جهان: