نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 12:29

نگاهی متفاوت‌ به دوران حکومت رضا پهلوی در سالروز کودتای 3 اسفند

به بهانه سالروز کودتای رضاخان در سوم اسفند ۱۲۹۹، «مستند فرهنگ» با نگاهی متفاوت‌ به دوران حکومت رضا پهلوی روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در برنامه مستند فرهنگ درباره اسناد مربوط به املاک رضا پهلوی که در بسیاری از اتفاقات تاریخی عصر خود نقشی تعیین‌ کننده داشته است صحبت می‌شود. برنامه «مستند فرهنگ» چهارشنبه ۳ اسفندماه نگاهی متفاوت‌ به دوران حکومت رضا پهلوی در کشور دارد.

 یکی از نکاتی که در این برنامه بیان می‌شود املاکی است که به نام رضا پهلوی ثبت شده است. در دفتری به نام «املاک اختصاصی»، اموال و املاکی ثبت شده است که نشان می‌دهد چه املاک و دارایی‌هایی در تصرف رضاخان بوده است. 

گفتنی است، کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹، کودتایی نظامی‌ بود که توسط دولت انگلیس طراحی شده و با مساعدت عوامل خارجی و ایادی داخلی و دست نشانده‌های انگلیس به سرانجام رسید. با تصرف تهران توسط رضاخان و قزاق‌ها در سوم اسفند، احمد شاه قاجار به ناچار رضاخان را با لقب سردار سپه، به وزارت جنگ و فرماندهی لشکر قزاق منصوب و فرمان نخست وزیری سید ضیاءالدین طباطبایی را صادر کرد. به موجب آن کودتا، مقدمات تغییر سلطنت قاجار (در این زمان در ایران احمد شاه قاجار حکومت را در دست داشت.) به پهلوی را فراهم کرد و فصل جدیدی را در تاریخ ایران رقم زد. 

تصویب نشدن قرارداد ۱۹۱۹ در مجلس، جلوگیری از نفوذ روسیه کمونیستی در ایران و حفظ منافع انگلستان در هندوستان، از جمله دلایلی بود که دولت انگلستان نقش اصلی را در اجرای کودتا ایفا نمود. «مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین است که ساعت ۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1050287

مهمترین اخبار ایران و جهان: