نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 17:22

تأثیر زبان بر مبادلات مرزی/ لزوم انجام مطالعات بر زبان های مرزی

بیرجند- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به تأثیر مثبت زبان بر مبادلات اقتصادی مرزها گفت: موضوع مطالعه زبان‌های مرزی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در ارتباط تصویری با مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران اظهار کرد: ملت ایران از چند هزار سال قبل در چهار راه تمدن و فرهنگ قرار گرفته و کشور ما با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد.

وی با بیان اینکه این تنوع از جهات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قابل بررسی است، عنوان کرد: یک خط مرزی دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند این امر به این معنی نیست که در آن مرز همه امور در اراده دولت‌هاست؛ بلکه یک سری از مسائل خارج از تقسیمات سیاسی بوده؛ به طور مثال گیاهان و وضع اقلیمی وضعیت طبیعی خود را داشته و چندان متأثر از اراده دولت‌ها و نظام‌های حکومتی کشورها نیست.

حداد عادل افزود: امور فرهنگی نیز تا حدودی این گونه‌اند که به عنوان نمونه موسیقی کشورها در یک وضعیت سیاسی از یکدیگر جدا شد، اما این موسیقی با یکدیگر متفاوت نبوده و شبیه به یکدیگرند؛ با اینکه کشورها با یکدیگر متفاوت هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق مرزی زبان ویژه این مناطق نزدیک به کشور هم‌زبان، مستقل از تقسیمات سیاسی است، ادامه داد: مرزها در کشورها به ویژه ایران به ۲ دسته فعال و خاموش تقسیم می‌شوند و زبان در مناطق مرزی فعال کاملاً دستخوش تحول بوده؛ در حالی که در مرزهای خاموش زبان ساکت و راکد است.

وی با بیان اینکه زبان‌شناسان می‌توانند هم در مرزهای فعال و هم مرزهای خاموش به نتایج خوبی برسند، عنوان کرد: این مهم هم از جهت محفوظ ماندن زبان‌ها و هم به لحاظ متحول بودن و تغییرات آوایی واژگان و صرف و نحوی که به هر حال موضوع بکری در کشور ماست که در زبان‌شناسی کاربردی است می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران اظهار کرد: دانشگاه بیرجند که در مرزهای شرقی ایران واقع شده، با برگزاری نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران به وظایف تخصصی و بومی‌سازی در این منطقه عمل کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این همایش آفاق روشنی را به روی زبان شناسان بگشاید تا مقدمه مطالعات علمی تر، بهتر و بیشتری در آینده فراهم شود.

به گفته وی موضوع مطالعه زبان‌های مرزی هم به جامعه‌شناسان زبان مربوط می‌شود هم با لحاظ علمی و ژئوپلیتیک یا معادل آن رابطه جغرافیا و مسائل سیاسی ارتباط دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1066687

مهمترین اخبار ایران و جهان: