نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 13:35

معافیت رسانه‌ها از مالیات کمک حداقلی مجلس به اهالی فرهنگ بود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده درباره معافیت موسسات انتشاراتی و رسانه‌ای از مالیات، گفت: این مصوبه کمک حداقلی مجلس برای اهالی فرهنگ در کشور بود.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: در نشست امروز تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده بود، مورد بررسی مجدد قرار گرفت و با تغییرات اعمال شده در کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

وی بیان کرد: جز ۳ از بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ناظر بر بحث مالیات بر مؤسسات فرهنگی، هنری و مطبوعاتی بود که شب گذشته مجدداً در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و با تغییراتی به صحن علنی مجلس ارجاع شد. بر اساس لایحه بودجه دولت، کلیه مؤسسات فرهنگی، هنری، مطبوعاتی مشمول پرداخت مالیات می‌شدند و در لایحه امسال معافیت‌های سال‌های گذشته برداشته شده بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده تصریح کرد: در لایحه امسال میزان دریافت مالیات، به درآمد کف افراد منوط شده بود که با لایحه دولت بسیاری از رسانه‌های محلی، فعالان فضای مجازی و فعالان فرهنگی در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها و حتی کشور مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای حمایت از رسانه‌ها و حمایت از حوزه نشر، کتاب و مجلات، لایحه بودجه دولت توسط مجلس تغییر کرد، در حالی که حوزه نشر و مطبوعات یارانه دریافت می‌کنند بسیار نامفهوم است که مالیاتی با چند برابر ارزش بخواهند پرداخت کنند. خروجی لایحه دولت در سال ۱۴۰۲ منجر به تعطیلی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی، مطبوعاتی و نشر کتاب و حتی فعالیت‌های فرهنگی، دینی و قرآنی می‌شد چرا که بسیاری ترجیح می‌دادند فعالیت خود را تعطیل کنند تا مالیات ۲۵ درصدی بپردازند.

وی اظهار داشت: در جریان بررسی این بند در صحن علنی مجلس ابهامی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح و این ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. نهایتاً شب گذشته با دو سوم آرا مؤسسات انتشاراتی، فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای، فعالان نشر کتاب، فعالان قرآنی و مؤسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات مستثنی شدند که در صحن مجلس هم تصویب شد. این مصوبه کمک حداقلی مجلس برای اهالی فرهنگ در کشور بود و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۲ شاهد تداوم حرکت و پویش همه رسانه‌ها اعم از مکتوب و خبرگزاری‌ها و همچنین فعالان فضای مجازی، فعالان دینی و قرآنی و نیز ناشرین بخش نشر و کتاب در سطح کشور باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1066143

مهمترین اخبار ایران و جهان: