نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 10:55

حفاظت از منابع طبیعی تجهیزات روز می‌خواهد/ نابودی ۱۰۰ هکتار جنگل به‌علت آتش‌سوزی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا گفت: در بخش آتش‌سوزی‌ها امسال ۱۵ فقره آتش‌سوزی در کل منطقه تحت حفاظت منابع طبیعی نکا رخ داد که در مجموع ۱۰۰ هکتار طعمه حریق شد و همچنان نیازمند اعتبارات برای خرید دستگاه‌های اطفای حریق و حفاظت از جنگل و منابع طبیعی هستیم.

کوروش روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا اظهار کرد: شهرستان نکا با داشتن ۱۲۵ روستا در بخش منابع طبیعی دارای ۸۰ هزار هکتار جنگل در عرصه و ۱۴ هزار هکتار مرتع در بالادست و پایین دست شهرستان است که حفظ و نگهداری منابع طبیعی یکی از مسؤولیت‌های مهم ماست که ضمن نگهداری درست و اصولی آن باید این منابع را به آیندگان بسپاریم.

وی گفت: در بخش حفاظتی نیروهای مختلفی را به‌کارگیری و در حال حفاظت از جنگل و مراتع هستیم اما باید سطح کمی و کیفی نیروها افزایش یافته و برای توانمندتر کردن نیروها و همچنین امکانات‌ و تجهیزات حفاظت از جنگل و اطفای حریق و... تلاش بیشتری انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا با اشاره به وسعت جنگل‌های نکا و بروز آتش‌سوزی‌های متعدد در نقاط مختلف، افزایش امکانات را از ضروری ترین‌مساله در اطفای حریق دانست و افزود: در حال حاضر منابع طبیعی نکا دارای یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی است که به دلیل صعب العبور بودن و سنگلاخی بودن جنگل‌ها عملا امکان دسترسی به جنگل را نداشته و کار را سخت‌تر می‌کند و باید برای اطفای حریق پای پیاده طی کنیم.

روحانی با تاکید بر سرمایه‌گذاری مناسب در بخش اطفای حریق یادآور شد: نیازمند اعتبارات برای خرید دستگاه‌های اطفای حریق به روز هستیم که با تلاش‌ها یک دمنده برای نکا تهیه شد اما باید افزایش یابد.

وی عنوان کرد: «دمنده» یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در اطفای حریق جنگل به شمار می‌رود که برای منابع طبیعی نکا تهیه شده‌است و کمک شایانی به اطفای حریق جنگل‌ها می‌کند و با افزایش تعداد این دمنده‌ها می‌توان به کمک جنگل‌ها برای اطفای حریق شتافت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا همچنین گفت: منابع طبیعی باید در اولویت برنامه‌های آمایش سرزمینی قرار گیرد و اینکه چه پروژه‌هایی در مازندران به تناسب منابع طبیعی و سرزمینی  اجرایی شود مهم است که با آمایش سرزمینی اجرایی می‌شود.

وی نکا را امن‌ترین شهر در بخش منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: تخلفات سیستماتیک در نکا نداریم و قاچاق چوب عمده تخلفات است که براساس قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

روحانی همچنین با اشاره به آتش‌سوزی و اقدامات مختلف در کشف و ضبط چوب آلات جنگلی قاچاق و برخورد با متخلفان و خلع ید متجاوزان به منابع طبیعی گفت: در بخش آتش‌سوزی‌ها امسال ۱۵ فقره آتش‌سوزی در کل منطقه تحت حفاظت  منابع طبیعی نکا رخ داد که در مجموع ۱۰۰ هکتار طعمه حریق شد و همچنان نیازمند اعتبارات برای خرید دستگاه‌های اطفای حریق و حفاظت از جنگل و منابع طبیعی هستیم.

پایان‌پیام/۸۶۰۰۲ /غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1069443

مهمترین اخبار ایران و جهان: