نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 13:57

کمک نظامی پکن به روسیه مشابه فروش سلاح آمریکا به تایوان است

وزیر خارجه چین با اشاره به موضع‌گیری آمریکا علیه پکن در رابطه با تامین سلاح مسکو، فروش سلاح توسط آمریکا به تایوان را مساوی با تامین سلاح روسیه از سوی چین توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، کین گانگ، وزیر خارجه چین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در فروش سلاح به تایوان، گفت که درک نمی‌کنیم که چرا آمریکا قادر به تامین تسلیحاتی تایوان است اما چین نمی‌تواند به روسیه سلاح بدهد؟!

گانگ در نشستی مطبوعاتی در حاشیه چهاردهمین کنگره ملی خلق چین، گفت: مردم چین یک پرسش منطقی دارند؛ «چرا آمریکا وقتی صحبت از اوکراین می‌شود، درباره تمامیت ارضی و حاکمیتی داد و قال می‌کند اما وقتی پای تایوان در میان است، به تمامیت حاکمیتی و ارضی چین احترام نمی‌گذارد؟

وی افزود: چرا آنها از یک طرف از چین می‌خواهند که برای روسیه سلاح تامین نکند و در سوی دیگر، مدت‌هاست که با نقض توافق ۱۷ آگوست (۱۹۸۲)، همچنان به تایوان اسلحه می‌فروشد؟

به گفته وزیر خارجه چین، آمریکا باید در مساله تایوان، به تمامیت حاکمیتی و ارضی چین به عنوان اساس روابط پکن-واشنگتن، احترام بگذارد.

مقامات آمریکایی به‌تازگی مدعی شده‌اند که چین در نظر دارد تا برای روسیه سلاح تامین کند. پکن این ادعا را رد کرده و علاوه بر این، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اخیراً با رد ادعاها درباره برنامه چین به منظور تامین تسلیحاتی روسیه، گفت که هیچ نشانه‌ای درباره این موضوع وجود ندارد.

پکن جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا از جمله فروش سلاح به این جزیره را نقض اصل «چین واحد» قلمداد می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1079087

مهمترین اخبار ایران و جهان: