نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 22:35

استاندار تهران: 52 درصد مالیات کشور در استان جذب می‌شود/ مدیران شهرستانی برای انجام امور منتظر مدیرکل‌ها نباشند

استاندار تهران گفت: استان تهران بر خلاف ظاهر خود، استانی کم برخوردار است که با وجود آن که ۴۵ درصد از اقتصاد و گردش مالی کشور در این استان رقم خورده و ۵۲ درصد مالیات کشور در این استان جذب می‌شود، از زیرساخت‌های اندکی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قرچک، علیرضا فخاری عصر امروز در جلسه شورای اداری قرچک که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: مدیران شهرستانی برای انجام امور نباید منتظر مدیران کل باشند، دستورات و ساختار سازمانی تعریف شده و شکل انجام و مدت زمان و کیفیت آن با مدیران شهرستانی است که برای انجام آن حتی با نگاه درست، کردار صحیح، به سخره نگرفتن مردم و حتی چهره مناسب می‌توانند امورات را به درستی پیش برد.

وی با بیان این که عقوبت برخی از اعمال در همین دنیا برای افراد مشخص می‌شود گفت: هر کس با مردم بدرفتاری کند، قطعا با او بدرفتاری می‌شود، مسؤولان برای آن که نزد خداوند متعال، فرشتگان و به ویژه شهدا بتوانند پاسخگو باشند، باید در خدمت به مردم کم‌کاری نکنند.

استاندار تهران با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان قرچک افزود: این شهرستان بر اساس جمعیت و گسترش سرزمینی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که زمانی از جمعیتی اندک برخوردار بوده و امروز بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در آن سکونت دارند که اغلب مهاجرینی هستند که از سایر مناطق استان تهران در آن سکونت دارند.

افزایش جمعیت برخی ظرفیت‌های قرچک را از بین برد

فخاری بیان کرد: اگر از قدمت ۸ هزار ساله قرچک و صنعت قدیمی سفال در این شهرستان سخن به میان می‌آید، امروز گسترش روز افزون جمعیت، این تمدن و تاریخ را از بین برده است چرا که در ابتدا مشخص نشد که این شهرستان تا چه حد ظرفیت پذیرش جمعیت را دارد و مسئولان نسبت به آینده قرچک با این شتاب افزایش جمعیت توجه نکرده بودند.

وی گفت: شتاب افزایش جمعیت باعث شده تا ظرفیت کشاورزی شهرستان نیز آسیب دیده و اراضی کشاورزی که روزی نان مردم تهران را تأمین می‌کرد، جای خود را به آپارتمان داده است.

این مقام مسوول افزود: شهرستان قرچک در حوزه کشاورزی از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که استفاده بهینه از آن به اصلاح روش به ویژه در نظام آبیاری، بازچرخانی آب، چگونگی انتقال آب به اراضی کشاورزی، جلوگیری از آبیاری غرقابی و حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای نیاز دارد.

فخاری خاطرنشان کرد: بدون تعارف در چند سال آینده با توجه به سهم آبریزها، کاهش بارش نزولات جوی، وضعیت آب‌های زیرسطحی در اختصاص آب با مشکل جدی مواجه می‌شویم که رفع این مشکل، به تغییر نظام مصرف نیاز دارد. هر جا که آب در آن مصرف شود، باید نظام برگردانی آب در آن وجود داشته باشد.

استاندار تهران با تأکید بر لزوم افزایش مشارکت مردم در اداره امور کشور گفت: سطوح مشارکت مردمی به‌عنوان یک تکلیف باید در دستور کار مدیران قرار گیرد و در حوزه‌هایی از جمله مسائل اقتصادی مسئولان باید نگاه خود را تغییر داده و نگاه از بالا به پائین را از خود دور کنند، اگر توانستیم هم سطح با مردم به موضوعات نگاه کنیم، قطعا بسیاری از مشکلات حل شده و مشارکت مردم در تمامی حوزه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: استفاده درست از ظرفیت مردم باعث می‌شود که کسی دیگر سیستم را دور نزده و فساد ریشه‌کن می‌شود.

استاندار تهران با اشاره به استقرار اتباع در شهرستان‌های استان تهران گفت: اگر در حوزه فرهنگ کار، فرزندان خود را به درستی آموزش دهیم، دیگر نیازی نیست که برای رفع مشکل کمبود نیروی کار، از اتباع افغانستانی استفاده کنیم، کسانی که برای کار در یک شهر مستقر شده‌اند، ازدواج کرده و ماندگار می‌شوند و آن وقت آنان از تمامی امکانات شهر برای خود استفاده می‌کنند.

وی گفت: برای افزایش جمعیت اتباع باید سطح کنترل را افزایش داد، امروز ۵۰ درصد از اتباع ساکن در شهرستان قرچک فاقد مجوز هستند و وقتی وضعیت این افراد رها شود، افزایش جمعیت آنان غیر قابل کنترل می‌شود.

استاندار تهران افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی قرچک از ۶۰ به ۱۲۰ تخت را جوابگوی نیاز شهرستان ندانست و افزود: با افزایش مشارکت بخش خصوصی در همه ابعاد از جمله ساخت بیمارستان، فروشگاه، حمل و نقل و خدمات عمومی می‌توان بسیاری از کمبودها را برطرف کرد.

فخاری افزود: با افزایش مشارکت مردم اجازه نمی‌دهیم که اخلاق، دانش و ثروت ملی ما به هدر رود، وقتی زمینه برای مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت آنان فراهم نشود، قطعا پدیده مهاجرت اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات استان تهران گفت: امروز ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران سکونت دارند، افرادی که ۷ درصد از جمعیت استان تهران را به خود اختصاص داده و از تمامی زیرساخت‌های آب، برق، گاز، آب، نان و بهداشت و درمان استفاده می‌کنند.

استاندار تهران بیان کرد: استان تهران بر خلاف ظاهر خود، استانی کم برخوردار است که با وجود آن که ۴۵ درصد از اقتصاد و گردش مالی کشور در این استان رقم خورده و ۵۲ درصد مالیات کشور در این استان جذب می‌شود، از زیرساخت‌های اندکی برخوردار است.

فخاری تصریح کرد: امروز در نظام برنامه‌ریزی استان تهران با مشکل مواجه هستیم و باید برای ۵ سال آینده آن فکری اساسی داشت، استانی که سالانه ۵ تا ۶ درصد به جمعیت آن افزوده می‌شود باید برای تأمین نیازمندی‌های آن و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید چاره‌ای اساسی اندیشید.

وی با اشاره به تهاجم اقتصادی دشمنان علیه ایران اسلامی گفت: در شرایطی که دشمن جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ایران اسلامی رقم زده و با خیمه زدن رسمی در کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و امارات بازگردانی منابع حاصل از فروش نفت را با مشکل جدی مواجه کرده، باید درک صحیحی از شرایط داشت و مسائل را برای جلوگیری از توضیحات ناسالم دشمنان، به درستی به مردم منتقل کرد و از اسراف جلوگیری کرد و بر چگونگی توزیع منابع نظارت جدی داشت.

استاندار تهران تصریح کرد: امروز کشور برای گذر از مشکلات به هم افزایی بخش‌های مختلف مدیریتی شهرستانی و مدیران کل و ارشد استان نیاز دارد با تعامل منطقی و تبادل نظر می‌توان مشکلات مردم را به درستی رفع کرد.

پایان پیام/۶۷۰۳۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1083943

مهمترین اخبار ایران و جهان: