نیوز سیتی!
23 بهمن 1401 - 18:30

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ۹۰ درصد روغن خوراکی کشور وارداتی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: متاسفانه ۹۰ درصد روغن خوراکی کشور وارداتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل ، سیدمجتبی خیام نکویی عصر امروز در آیین رونمایی از سند الگوی کشت کشاورزی استان اردبیل، اظهار کرد: متاسفانه ۹۰ درصد روغن خوراکی کشور وارداتی است و که افزایش میزان کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا، منجر به کاهش واردات خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر میزان سرانه مصرف روغن خوراکی در کشورمان به ازای هر نفر ۲۲ الی ۲۴ کیلوگرم در سال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که انقلاب بهره‌وری کشاورزی باتوجه به علم و دانش کشور میسر است، تصریح کرد:  در راستای توسعه و پیشرفت نوین کشاورزی کشور، انقلاب بهره‌وری یکی از ارکان اصلی و مهم به شمار می‌رود که این اقدام مهم، با توجه و اتکا به علم و دانش میسر و امکان‌پذیر خواهد بود.

نکویی عنوان کرد: در حال حاضر باتوجه به اقدامات دولت سیزدهم، در کلیه سطوح عالی کشور اتحاد و انسجام حداکثری جهت بهبود و پیشرفت کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: اطلاعات نیازمندی کشور در حوزه محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای مناسب نیست و مشکلاتی که در حوزه برخی صیفی‌جات همچون پیاز و گوجه فرنگی وجود دارد به همین دلیل بوده که اقدامات اساسی برای تدقین اطلاعات و آمار در دست اقدام است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد:  متاسفانه در کشورمان از مزرعه تا سر سفره، ۳۰ درصد تولیدات به ضایعات تبدیل می‌شود که این یک اعداد و ارقام بسیار بزرگ و برای حوزه غذایی و کشاورزی کشور ضرر بسیار بزرگ و جبران ناپذیری است.

۶۵ درصد تولیدات کشاورزی استان اردبیل دیمی است

وی ادامه داد: استان اردبیل سالانه ۳ میلیون تن در حوزه زراعت، تولیدات داشته که ۳ درصد تولیدات کشور را محسوب می‌شود و ۶۵ درصد تولیدات کشاورزی استان اردبیل دیمی است و مقام معظم رهبری به موضوع کشاورزی دیم تاکید بسیار ویژه‌ای دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: در سال ۵۷ میزان تولید غذای کشور ۲۵ میلیون تن بود که در حاضر با جمیعت ۸۷ میلیون نفری به ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ماهانه یک میلیون تن گندم نیاز کشور است که به عبارتی در سال ۱۲ میلیون تن بوده که نزدیک به ۲ میلیون تن گندم برای سرانه مصرف بیشتر تخصیص می‌یابد تا کمبودی نداشته باشیم و با اجرای کشت نوین علاوه بر مصرف داخلی، صادرات ۲ میلیون تن گندم در سال امکان پذیر است.

پایان پیام/3727/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1034687

مهمترین اخبار ایران و جهان: