نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 22:40

عمده بی‌سوادان اصفهان مهاجران هستند

اصفهان_ مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: عمده بی‌سوادان حاضر در استان مهاجرینی هستند که در موقعیت اجتماعی خاصی قرار دارند و باید برای آنها تدبیری اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا ابراهیمی عصر یکشنبه در یک‌صد و شصت و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان اصفهان با اشاره به آمار ۴۸ درصدی باسوادی پیش از انقلاب اظهار داشت: طبق آخرین آمار سرشماری رسمی باسوادان به بیش از ۹۵ درصد رسید که حاکی از رشد دوبرابری باسوادان پس از انقلاب است.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم حتی یک بی‌سواد در جامعه نباید حضور داشته باشد و تلاش باید بر این مبنا باشد که درصد باقی‌مانده نیز به سمت آموختن هداست شوند و این امر در جامعه برطرف شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: عمده بی‌سوادان حاضر در استان مهاجرینی هستند که در موقعیت اجتماعی خاصی قرار دارند و باید برای آنها تدبیری اتخاذ شود.

وی با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله قرائتی در عرصه سوادآموزی عنوان کرد: در آغاز فعالیت، نهضت سوادآموزی تعداد قابل‌توجهی از بی‌سوادان را جذب کرد اما به‌مرور زمان و باتوجه به افزایش با سوادان امروزه شناسایی باسوادان کمی دشوار شده و نیاز به همراهی دستگاه‌ها و نهادهای کشور دارد تا همانند روزهای آغازین این حرکت، در جهت باسوادی گان برداشته شود.

ابراهیمی مشارکت در امر سوادآموزی را در جرایمی که قابلیت اجرایی دارد پیشنهاد داد و گفت: سوادآموزی را می‌توان به‌عنوان یکی از مجازات‌های جایگزین حبس در نظر گرفت شود چراکه باید از هر فرصت و موقعیتی برای امر سوادآموزی استفاده کرد.

وی با اشاره با نقش تأثیرگذار دهیاران در مناطق استان گفت: در مناطق روستایی دهیاران به‌واسطه ارتباط مستقیم خود با مردم در شناسایی بی‌سوادان نقش ویژه‌ای را می‌تواند ایفا کنند که در امر سوادآموزی بسیار اثربخش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اهمیت واژه «نهضت سوادآموزی» گفت: «نهضت» برای همه است و در این راستا تلاش تمام دستگاه‌ها در ابتدای انقلاب این بود که به این موضوع کمک کنند و در حال حاضر نیز باید جهادی تلاش کرد تا این موضوع حل شود.

وی در خصوص تأثیرگذاری آزمون‌های نهایی بر کنکور گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزش ماندگار و مطابق با سند تحول بنیادین، روبرو شدن دانش‌آموزان با کنکور است اما این بحث از متوسطه دوم به متوسطه اول و دبستان منتقل شده یعنی دانش‌آموزان از دبستان وارد فرایند تست‌زنی می‌شوند و از طرفی مؤسسات کنکور نیز گردش‌های مالی بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند.

ابراهیمی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال بود تا آزمون کنکور را کم اثر و آزمون‌های نهایی را از تأثیر مثبت به تأثیر قطعی تبدیل کند، تصریح کرد: در حال حاضر تأثیر مثبت آزمون نهایی در کنکور ۴٠ درصد است و قرار است در افق ۱۴٠۴ تبدیل به ۶٠ درصد تأثیر قطعی و تمام آزمون‌های متوسطه دوم تبدیل به آزمون نهایی شود و در این راستا هر آزمون به منزله یک کنکور است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1089287

مهمترین اخبار ایران و جهان: