نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 19:39

برنامه افزایش جمعیت نیازمند اقدام علمی، جهادی و کارویژه است

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور گفت: فرهنگ و اقتصاد رابطه دوسویه در فرزندآوری دارند و باید در این خصوص علمی، جهادی و کارویژه اقدام کرد و همه دستگاه‌ها در آموزش و اجرا همکاری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ملارد، صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت و عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور در دومین جلسه قرارگاه جمعیت و خانواده که با هدف تبیین رشد جمعیت و بررسی موانع و مشکلات اجرای برنامه‌های تعالی و جوانی ظهر امروز در سالن اجتماعات فرمانداری ملارد برگزار شد، اظهار کرد: ایران با داشتن ۸۵ میلیون نفر جمعیت نیازمند برنامه ریزی و افزایش رکورد‌های جمعیتی است زیرا نرخ رشد جمعیت به ۰/۶ درصد رسیده و تا سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیتی به صفر و از سال ۱۴۲۰ به بعد منفی خواهد شد که به جمعیت ۹۱ میلیون نفری خواهیم رسید و بعد از آن کاهش جمعیت خواهیم داشت. 

وی گفت: نرخ باروری از ۶/۵ فرزند به ازای هر زن به میزان ۱/۶ فرزند رسیده که آن هم میانگین کل است و در شهرهای بزرگ ۱/۴ و در استان‌های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان ۱/۲ است که این شاخص‌ها هشدار است.

پژوهشگر حوزه جمعیت ادامه داد: تعداد موالید بحرانی است و ۱۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال هستند و تا چندسال آینده این آمار به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد یعنی از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه عوامل و پدیده‌های مختلف تحت تاثیر این مسائل هستند بیان کرد: ناباروری ۲۰ درصدی، افزایش ناباروری نوع ثانویه و بسیاری از متغیر‌ها در شاخص‌های جمعیتی اثرگذار هستند و باید توجه کنیم که ایران هنوز صنعتی نشده، اما رفتار باروری این کشور مانند کشورهای توسعه یافته و صنعتی است و تناقض در این امر وجود دارد. 

قاسمی با بیان اینکه ۴۷ متغیر در این خصوص احصا شده و بخشی از این متغیرها در حوزه اقتصاد و بخشی در حوزه فرهنگ وجود دارد، افزود: میزان متغیرهای حوزه فرهنگ و نگرش بیشتر از متغیرهای حوزه اقتصادی است و رابطه دوسویه میان اینها وجود دارد یعنی بسیاری از متغیرهای حوزه اقتصاد ریشه در فرهنگ و بسیاری از متغیرهای حوزه فرهنگ ریشه در اقتصاد دارد. 

وی اضافه کرد: در راهبردهای حل مسئله متغیرهای اقتصادی تقدم زمانی دارد و امتیازات حداقلی را باید تامین و قانون جوانی جمعیت را باید درست اجرا کرد که این مهم نشان از تغییر فرهنگ است و خدمات و مشوق‌ها مثلا در حوزه مسکن و اشتغال، باید به نحوی به جامعه اعمال شود تا این تقدم زمانی بحث اقتصادی اتفاق افتد. 

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور با تاکید بر اینکه این اقدامات باید علمی، جهادی و کارویژه باشد، تصریح کرد: تشکیل قرارگاه عملیاتی در مهار کرونا نمونه‌ای از کار جهادی بود و در خصوص فرزندآوری نیز باید ویژه و باهدف کارها را اجرا کرد و این وظیفه همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های بهداشت و درمان است و آموزش‌‌ها باید به درستی صورت گیرد. 

وی نقشه‌راه همراه با زمان‌بندی در اجرای طرح را مورد تاکید قرار داد و تدوین برنامه راهبردی را موثر در افزایش جمعیت دانست و افزود: افزایش جمعیت اقدامی ضروری است و باید تبیین و آموزش جهت بازکردن گره‌های ذهنی انجام و برنامه‌های مربوط به آن اجرا و نواقص قانون رفع شود.

پایان پیام/۶۷۰۷۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1296487

مهمترین اخبار ایران و جهان: