نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 14:17

آخرین تدابیر برای تأمین امنیت یوز‌های ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برای تأمین امنیت یوزپلنگ‌ها، وزارت راه قول داده که امسال نسبت به نصب ۶ دستگاه دوربین کنترل سرعت و ایجاد روشنایی به میزان ۱۰ کیلومتر در طول مسیر جاده عباس‌‌آباد- میامی اقدام کند و تأمین روشنایی 2 تا سه کیلومترمسیر در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به وجود پارک‌های ملی، مناطق تحت حفاظت و تنوع اقلیمی استان سمنان اظهار کرد: این استان دارای تنوع زیستی بی‌نظیری است.

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در رده پستانداران و گربه‌سانان انقراض گونه‌ای نداشتیم؛ هر چند تعداد یوزپلنگ‌ها به شرایط اضطرار و بحرانی رسیده، اما با توجه خاصی که صورت گرفت و اقدامات خوبی که انجام شد، پارک ملی توران شاهرود تنها ایستگاه زادآور یوزپلنگ ایرانی است.

هیچ‌گونه بیماری واگیرداری در حیات وحش دیده نشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته هیچ‌گونه بیماری واگیرداری در حیات وحش دیده نشد، عنوان کرد: در خصوص امنیت زیستگاهی برای ایمن‌سازی جاده هم دستگاه‌های مسؤول چه قبل و چه بعد عید پای کار آمدند و اقدامات خوبی در حال انجام است.

ظاهری ادامه داد: روشنایی مسیر پرخطر عباس‌آباد- میامی و نصب دوربین کنترل سرعت به‌ویژه برای سرعت مصوب 80 کیلومتر بر ساعت در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: قبلاً 2 دوربین کنترل سرعت در جاده عباس‌آباد- میامی نصب شده و قرار است در فاصله ۵۰ تا 60 کیلومتری منطقه‌ موردنظر 6 دوربین دیگر نصب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در حوزه محیط طبیعی مشاهده بسیار خوبی از جمعیت حیات وحش به‌ویژه گونه گربه‌سانان یوز را داشتیم و یوز تلخاب را با چهار توله توانستیم مشاهده کنیم.

حضور دام در پارک ملی توران منتفی شد

ظاهری تصریح کرد: حضور دام را در پارک ملی توران شاهرود کاملاً منتفی کردیم و هیچ‌گونه ورود و خروج نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: برای کاهش تصادفات جاده‌ای حیات وحش هم دستگاه‌های مسؤول باید کار کنند؛ جهاد کشاورزی در این زمینه وظیفه‌مند شده و سازمان امور عشایری و منابع طبیعی هم باید همراهی لازم را داشته باشند و مدیریت برنامه‌ریزی هم باید نسبت به تأمین بودجه این موضوع اقدام کند و همه این اقدامات برای امنیت زیستگاهی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برای ایمن‌سازی جاده‌ها دستگاه‌های مسؤول و وزارت راه و شهرسازی، پلیس‌راه و محیط زیست باید انجام‌وظیفه کنند؛ مسؤول اصلی این کار وزارت راه و شهرسازی است که باید اقدامات خود را انجام دهد.

ظاهری اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی باید از قبل و از همان سال‌های ۹۲ و ۹۳ که اعلام خطر نهایی شد و مطالعه آن صورت گرفته بود این اقدام را انجام می‌داد؛ این موضوع همان سال‌ها به وزارت راه اعلام شده بود و در این زمینه مصوبه داشتند و پول هم تزریق شده است.

وی ادامه داد: این موضوع مربوط به زمانی است که اداره کل راه و ترابری استان سمنان در شاهرود مستقر بود و بودجه هم تزریق شد؛ اما آن زمان نتوانستند نسبت به اجرای کار و جذب آن کاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: در نهایت محیط زیست حدود چهار کیلومتر رفت و چهار کیلومتر برگشت محور عباس‌آباد- میامی را با هزینه خود به‌عنوان یک کار پایلوت فنس‌کشی کرد و زیرگذر ایجاد شد.

ظاهری افزود: وظیفه ایمنی همه موجودات و انسان‌ها در جاده‌ها برعهده وزارت راه و شهرسازی است که باید نسبت به انجام تمام وظایف خود ازجمله روشنایی، کنترل سرعت، نصب دوربین، فنس‌کشی و سایر اقدامات اقدام کند.

وی اظهار کرد: وزارت راه قول داده است که امسال نسبت به نصب ۶ دستگاه دوربین کنترل سرعت و ایجاد روشنایی به میزان ۱۰ کیلومتر در طول مسیر جاده عباس‌‌آباد- میامی اقدام کند که مناقصه ۲ کیلومتر اول انجام شد و تأمین روشنایی هم به‌اندازه 2 تا سه کیلومتر در حال انجام است و بقیه کارها هم باید پیگیری انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تأکید کرد: همه این اقدامات باید هم‌زمان و همه‌طرفه انجام شود؛ زیرا انجام یک کار موجب ایمن‌سازی برای گونه نمی‌شود؛ در نتیجه فنس‌کشی این مسیر مهم است، اما هنوز اقدام اجرایی خاصی صورت نگرفته و یا مصوبه‌ای در این زمینه به استان سمنان ابلاغ نشده است.

انجام کار پژوهشی برای رفتارشناسی یوزهای ایرانی

ظاهری ادامه داد: باید پایش علمی و زیستگاهی حضور یوزپلنگ در عرصه‌ها به شیوه نوین را کسب کنیم و بدانیم که زمان حضور و نحوه تردد و مسیر تردد برای گونه‌های یوز به چه منوال دارد انجام می‌شود؛ با نصب رادار روی گونه نمی‌توانیم به این دیتاها دسترسی پیدا کنیم.

وی بیان کرد: امسال قرار است مطالعه‌ای در این زمینه انجام شود و رفتارشناسی صورت گیرد که نصب رادار و گردنبند ماهواره‌ای چطور انجام و چگونه تهیه شود و نصب آن بر چه یوزهایی صورت گیرد؛ دنبال کار پژوهشی در این زمینه هستیم و پژوهش آن به تصویب رسیده، بعد از اینکه پژوهش انجام شد نتیجه آن را اعلام می‌کنیم؛ اما فعلاً به مرحله اجرا نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بنده اعتقاد دارم اگر سایت تکثیر یوزپلنگ تنها یک جا متمرکز باشد، درست نیست و باید تعداد سایت‌های تکثیر را زیاد کنیم؛ کشور و سازمان حفاظت محیط زیست دنبال این است که سایت‌ها را زیاد کند.

ظاهری تصریح کرد: دنبال مطالعه برای سایت‌های بعدی هستیم تا تکثیر بعدی برحسب میزان پتانسیل انجام شود؛ تازه به دنبال فکر آن هستند و هنوز تصویب نشده است؛ این بار کار به‌صورت دولتی انجام نمی‌شود و بخش خصوصی وارد کار می‌شود.

پایان پیام/2568/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1280387

مهمترین اخبار ایران و جهان: