نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 00:19

نصب بیش از 6 هزار کنتور در چاه‌های مجاز آب همدان

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان گفت: 6 هزار و ۷۳ دستگاه انواع کنتور بر روی چاه‌های مجاز آب نصب شده که بیشتر آنها مربوط به دشت همدان - بهار است.

رضا اخلاصمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه نصب انواع کنتور بر روی چاه‌ها جزو تکالیف طرح‌ احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی همدان است اظهار کرد: اجرای این طرح در سطح استان نیازمند همکاری و تعامل کشاورزان با شرکت آب‌منطقه‌ای است.

وی افزود: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب سبب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت منابع آب‌ زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه کنتور هوشمند مزایای بالایی دارد بیان کرد: اساسی‌ترین اهمیت کنتور هوشمند این است که کشاورزان دیگر بیشتر از پروانه بهره‌‎برداری نمی‌توانند از چاه‌ها آب برداشت کنند و این کار باعث تعادل در آبخوان‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزی بیش از میزان تعیین ‎شده آب از چاه برداشت کند برق به صورت خودکار قطع شده و امکان برداشت آب از چاه تا زمانی که کارشناسان آب منطقه‌ای و برق اقدام نکنند، وجود ندارد.

اخلاصمند با اعلام اینکه کنتورهای هوشمند و کارت‌های شارژ همچون کارت سهمیه‌بندی بنزین است عنوان کرد: کشاورزان باید نسبت به نصب این کنتورها اقدام کنند چراکه تکلیف قانونی است و کار باید اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کنتورهای نصب شده از نظر تعداد به ترتیب مربوط به همدان، اسداباد و ملایر است افزود: اسداباد با نصب ۷۸۳ دستگاه ۵۹ درصد، بهار با نصب ۶۷۴ دستگاه ۳۹ درصد، تویسرکان با نصب ۵۲۸ دستگاه ۲۴ درصد، رزن با نصب ۶۵۸ دستگاه ۵۸ درصد، درگزین با نصب ۲۲۱ دستگاه ۵۸ درصد، فامنین با نصب ۴۰۷ دستگاه ۶۴ درصد، کبودراهنگ با نصب ۵۳۰ دستگاه ۲۵ درصد، ملایر با نصب ۷۰۹ دستگاه ۳۸ درصد، نهاوند با نصب ۵۴۳ دستگاه ۵۰ درصد و همدان با نصب یک‌هزار و ۲۰ دستگاه ۴۰ درصد چاه‌های مجاز خود را به انواع کنتور بر روی چاه‌های مجاز مجهز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: ۶ هزار و ۷۳ دستگاه انواع کنتور بر روی چاه‌های مجاز نصب شده که بیشترین آنها مربوط به دشت همدان – بهار است.

وی ادامه داد: تعهد استان همدان برای نصب کنتور در سال ۱۴۰۲، ۶۹۱ دستگاه بوده که ۲۴۲ دستگاه نصب شد و پیشرفت ۳۵ درصدی نسبت به تعهد نصب را نشان می‌دهد.

اخلاصمند ضمن اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

وی گفت: مردم می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف و در راستای جلوگیری از مصرف آب‌های زیرزمینی به صورت غیرمجاز با سامانه ۳۱۵۱ تماس حاصل کنند.

پایان پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1362243

مهمترین اخبار ایران و جهان: