نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 19:25

هراس از انقلاب در «روز باستیل»؛ تدابیر امنیتی در فرانسه تشدید شد

دولت فرانسه در آستانه جشن ملی «روز باستیل» تدابیر امنیتی در این کشور را تشدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از فروکش کردن نسبی اعتراضات گسترده و خشونت‌آمیز در سراسر فرانسه در پی قتل یک نوجوان به دست پلیس این کشور، پاریس در آستانه روز ملی فرانسه(جشن‌های روز باستیل) تدابیر امنیتی در این کشور را تشدید کرد.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه در توضیح این موضوع گفت که ۱۳۰هزار نیروی پلیس از عصر امروز(پنجشنبه) به بعد بسیج خواهند شد. به گفته وی، بالگردها و یگان‌های ویژه پلیس از جمله واحدهای «ضدشورش و مداخله ملی ژاندرمی/ RAID و GIGN» نیز آماده‌باش خواهند بود.

اعتراضات فرانسه اواخر ژوئن پس از قتل نوجوان ۱۷ ساله الجزایری به نام نائل مرزوقی، به دست پلیس فرانسه در یک ایست‌بازرسی در پاریس آغاز شد و بلافاصله به شهرخای بزرگ و کوچک این کشور سرایت کرد.

گرچه اعتراضات در فرانسه اندکی فروکش کرده اما پلیس این کشور می‌ترسد که آتش زیر خاکستر ناآرامی‌ها در تعطیلات ۱۴ جولای(روز باستیل/جمعه ۲۳ تیر)، دوباره شعله‌ور شود.

پیش‌تر الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه اعلام کرده بود که مردم این کشور در جشن‌های روز ملی فرانسه(۱۴، ۱۵ و ۱۶ جولای) مجاز به خرید و فروش و حمل مواد محترقه و آتش‌بازی نیستند.

روز باستیل که برای گرامیداشت حمله انقلابیون فرانسه به زندان باستیل در سال ۱۷۸۹ جشن گرفته می‌شود، یکی از تاریخ‌های مهم در انقلاب فرانسه به شمار می‌رود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1357087

مهمترین اخبار ایران و جهان: