نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 19:25

دمشق: آمریکا با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین آینده بشریت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

یک مقام در وزارت امور خارجه سوریه هشدار داد که آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، آینده بشریت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه سوریه روز سه‌شنبه تلاش‌های واشنگتن و برخی همپیمانانش برای ارسال سلاح به نظام کی‌یف را محکوم کرده و هدف از این اقدام را افزایش کشتار و ویرانی دانست.

به گزارش سانا، یک مقام در وزارت امور خارجه سوریه گفت که طرح آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، تشدیدی فاجعه بار بوده که آینده بشریت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد.

تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در حالی است که گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند. 

این مقام سوری در ادامه سخنانش، اقدام آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین را اقدامی غیراخلاقی توصیف کرده که سیاست دورویی واشنگتن را برملا می‌کند و تاییدی بر عدم احساس مسئولیت در آمریکا و غرب است.

وی تاکید کرد که سوریه این اقدام خطرناک آمریکا را محکوم کرده و از تمامی کشورهای دنیا می‌خواهد تا سیاست‌های بی پروای دولت آمریکا را مهار کند که خطری برای امنیت و صلح در تمام جهان به شمار می‌آید.

سازمان‌های حقوق بشری با اقدام آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای مخالف هستند و وزیر خارجه آلمان نیز گفته بود که برلین به عنوان یکی از ۱۱۱ کشور عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای (CCM) همین نظر را دارد. ایالات متحده عضو این کنوانسیون نیست.

کنوانسیون مهمات خوشه‌ای یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و سوم دسامبر ۲۰۰۸ در پایتخت نروژ (اسلو) برای امضا در دسترس قرار گرفت. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند. 

پایان پیام/.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1350043

مهمترین اخبار ایران و جهان: