نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 15:53

مشکلات بیماران صعب العلاج برای درمان در خارج از یمن

منابع درمانی یمنی به مشکلات بیماران صعب العلاج برای درمان در خارج این کشور با توجه به امکان پرواز فقط به سمت یک مقصد از فرودگاه صنعا اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، مطهر الدرویش رئیس کمیته پزشکان یمن اعلام کرد: فقط ۱۰ درصد از بیماران صعب العلاج در یمن توان سفر درمانی خارج یمن باتوجه به محاصره فرودگاه صنعا را دارند و تنها مقصد پروازی به سمت اردن است.

وی افزود: هزینه درمان در خارج از یمن بین ۳۰ هزار تا صدهزار دلار است و این هزینه از عهده بیماران خارج است.

الدرویش تاکید کرد: ائتلاف متجاوز مانع از ورود کادر پزشکی به یمن برای کمک و نجات بیمارانی که قادر به سفر خارج نیستند، می شود. ۶۰ هزار بیمار صعب العلاج در یمن در کمیته عالی پزشکان و نیز مراکز درمانی پذیرش شده و این رقم با تداوم محاصره در حال افزایش است.

وی افزود: افزایش مقاصد پروازی از طریق فرودگاه صنعا هم هزینه سفر را کاهش خواهد داد و هم موجب خواهد شد که شمار بیشتری توان سفر درمانی خارج از یمن را داشته باشند.

از سوی دیگر نجیب القباطی معاون وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن هم به المسیره گفت: نیازهای بخش درمانی به علت ۹ سال محاصره با محدود کردن پرواز از فرودگاه صنعا به یک مقصد یعنی اردن همخوانی ندارد و باید مقصدهای بیشتری از فرودگاه صنعا وجود داشته باشد.

القباطی تاکید کرد: ۳۰ درصد از بیماران در یمن با توجه به اوضاع بخش درمانی و نبود امکانات، نیاز به سفر درمانی خارج از کشور دارند. پرواز از فرودگاه صنعا به یک مقصد جوابگو نیست و به مثابه تداوم بحران انسانی و رنجهای بیماران در یمن است.

وی افزود: نیاز مبرمی به به گشودن پروازها باری به منظور تامین دارو و لوازم حساس پزشکی وجود دارد.

این در حالی است که پیش از این هم، «رائد جبل»، معاون سازمان هواپیمایی کشوری یمن تاکید کرده بود که تداوم کار ائتلاف متجاوز در محدود کردن پروازها از فرودگاه بین‌المللی صنعا به یک مقصد و بالعکس، درد و رنج یمنی‌ها را تشدید می‌کند. بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا به روی پروازهای بین المللی به عنوان یک حق انسانی برای یمنی‌هاست که باید به آن پاسخ داده شود. اقدام ائتلاف متجاوز در اعطای مجوز سه پرواز دیگر به سمت اردن، حداقل نیاز فعلی به پروازها به مقاصد مختلف را تامین نمی‌کند.

وی گفتخ بود: ادامه پروازها تنها به سمت یک مقصد و آن هم امان، پایتخت اردن، هزینه ها و دردسر شهروندانی را که مایل به سفر به مقاصدی غیر از این کشور هستند چند برابر می‌کند از همین رو رفع کامل محاصره فرودگاه صنعا حق مردم یمن است.

مازن غانم الصوفی، مدیر کل سازمان حمل و نقل هوایی یمن نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با المسیره تاکید کرده بود: فرودگاه صنعاء همچنان تحت محاصره است و محاصره فرودگاه تا زمان گشایش کامل آن به مقاصد مختلف شکسته نشده است. در طول هفته تنها ۶ پرواز از فروگاه صنعاء انجام می‌شود. این پروازها غیرکافی است و ما خواهان باز شدن کامل فرودگاه هستیم.

غانم الصوفی بسته ماندن فرودگاه صنعاء را جنایت جنگی خواند و گفته بود، این شهروندان یمنی هستند که از بسته ماندن فرودگاه زیان می‌برند.

در چارچوب طرح آتش‌بس دو ماهه یمن که در آوریل گذشته (اردیبهشت ‌امسال) اجرایی شده است، پروازها از فرودگاه صنعاء به کشور اردن پس از چند سال به شکل دو بار در هفته از سر گرفته شد. در طول ۶ سال محاصره کامل فرودگاه صنعاء ده‌ها نفر از شهروندان یمنی به ویژه کودکان که برای درمان به انتقال به خارج از کشور نیاز داشتند، جان باختند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1349543

مهمترین اخبار ایران و جهان: