نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 12:32

مازندران به استان ویژه در بحث پسماند تبدیل شود

استاندار مازندران گفت: مازندران به استان ویژه در بحث پسماند تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور امروز در کارگروه مدیریت پسماند که در استانداری مازندران برگزار شد، درباره زباله آمل، اظهار کرد: قرار نیست محل جدید، محل دپو زباله باشد، محل فعالیت مجموعه پسماند آمل است که شرکت دانش‌بنیان کارخانه ایجاد کند‌؛ چراکه منطقه جنگلی است و نباید آلودگی زباله پیدا کند.

*ضرورت مدیریت همه‌جانبه

وی با بیان اینکه نیاز به مدیریت همه‌جانبه داریم، افزود: درباره زباله آمل به سرعت این شرکت که در شرف انتخاب است باید کار خود را آغاز کند و خلا زمانی نداشته باشیم و مجوزها سریع صادر و کارهای عملیاتی انجام شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه همه به ویژه مسوولان آمل که برخی از آنها در این جلسه نیستند، باید مساله را حل کنند، تصریح کرد: یکی از مواردی که در بند سه نامه ریاست جمهوری تاکید شده انتقال طی مدت ۱۵ روز است و ۵ روز بیشتر وقت نداریم؛ به این دلیل که با اتمام این مدت طی بیش از یک سال سد فعال خواهد شد‌ و باید شرکت منتخب مستقر شود و در سه شیفت کار کند.

*توجه به مجموعه زباله‌سوز ساری

حسینی‌پور با تاکید بر اینکه مجموعه زباله‌سوز ساری نیز باید موردتوجه جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: هرچه بتوانیم سرمایه‌گذاری برای زباله سوز ساری باتوجه با اهمیت و تاریخ مقرر افتتاح یعنی در ۲۲ بهمن داشته باشیم.

*تلاش برای افتتاح زباله‌سوز

وی با بیان اینکه در مصوبات بحث زباله‌سوز ساری مطرح بود که بودجه آن تعیین و سازمان مدیریت ان را ابلاغ کرد، افزود: امیدواریم تا ۲۲ بهمن فاز اول زباله‌سوز را بتوانیم راه‌اندازی کنیم که این موضوع مانوریت اول معاون عمرانی استاندار بوده و پیمانکار هم باید با جدیت پروژه را به اتمام برساند تا با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شود.

*پرونده پسماند روی میز رئیس‌جمهور

استاندار مازندران با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا دو سه ماه گذشته پرونده پسماند مازندران را روی نیز رئیس جمهور بگذاریم که محقق شد، اظهار کرد: به دلیل اهمیت استانی که مقصد گردشگری بوده و بحث مسائل محیط‌زیست باید گام‌های بلندی در این حوزه برداریم؛ چرا که یکی از معیارهای جهانی گردشگری قواعد محیط‌زیستی است.

حسینی‌پور بیان کرد: وضعیت کل پرونده پسماند مازندران را به رئیس‌جمهور گزارش کردیم و خوشبختانه تصمیمات خوبی اتخاذ شد و بودجه خوبی هم تصویب شد.

وی یادآور شد: در ارتباط با زباله‌سوز ساری و هم مجموعه زباله‌سوز آمل که هنوز ایجاد نشد اما فندانسیون ان خوب بسته شد و پهنه‌های مختلف پسماند مازندران رصد شد.

*اقتصادی کردن مدیریت پسماند

استاندار مازندران با اعلام اینکه برای اقتصادی کردن مدیریت پسماند استان باید برنامه‌ای داشته باشیم، خاطرنشان کرد: پسماند در دنیا فعالیت دانش‌بنیان اقتصادی است و آن گونه ما گرفتار آن هستیم آنها گرفتار نیستند و برایشان فرصت محسوب می‌شود.

*هیچ شهرستانی نباید مساله زباله داشته باشد

حسینی‌پور با بیان اینکه موضوع پسماند باید براساس دانش‌های نو مدیریت شود و این ماموریت اصلی این ستاد است،  گفت: هیچ شهرستانی نباید مساله زباله داشته باشد و باید شرکت‌های پسماندی و مدیریت پسماند بی ان که بگوییم برای جمع‌آوری زباله در استان رقابت کنند.


*وجود مباحث جدی محیط‌زیستی در مازندران

وی ادامه داد: باید روزی برسد که فرهنگ پسماندی مردم افزایش یاید و نقش مقتدرانه در این فرهنگ‌سازی داشته باشیم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در مازندران مباحث جدی محیط‌زیستی داریم، افزود: درعین حال مقصد گردشگری هستیم و این مساله باید سریع بررسی و اجرا شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه باید روی موضوع تفکیک از مبدا کار شود، افزود: فسادهایی در بحث پسماند است که باید نظارت شود و دایم این مساله را رصد کنیم و با راهکارهای جدید و جلسات متعدد این مساله حل شود حتی اگر نیاز بود از طریق مجلس قوانین وضع شود.

وی با اعلام اینکه مازندران به استان ویژه در بحث پسماند تبدیل شود، تصریح کرد: شیرابه‌ها و محل دپو که در دید مردم قرار دارد، باید بدون فوت زمان حل شود و اگر نیاز بود باید هفتگی در این موضوعات پیش برویم.

*هشدار عوارض شیرابه زباله

استاندار مازندران اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی نسبت به هشدار عوارض شیرابه‌ها و بیماری‌ها گزارش ارائه کند.

حسینی‌پور با بیان اینکه از سیاست‌های دولت سیزدهم حل مسائل است و مسائل باقی باید حل شود، گفت: هنوز اقدام بایسته‌ای برای جمع‌اوری زباله‌های عمومی در جاده‌ها، جاده‌های مواصلاتی و روستایی انجام نشده که باید تبدیل به گفتمان شود و همه پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه محل تفکیک زباله‌ها باید جمع شود، خاطرنشان کرد: شهرهای مقصد گردشگری نباید به این شکل باشند که هم محل تجمع سگ‌های ولگرد و هم منظر نازیبا شود.

استاندار مازندران بیان کرد: محل قرار دادن زباله در اماکن گردشگری باید مشخص شود و این فرهنگ‌سازی کمک می‌کند و باید به گفتمان واحدی تبدیل شود.

حسینی‌پور گفت: در حوزه شهری از وضعیت کنونی راضی نیستم و شهرداری‌ها باید تحت مدیریت معاون عمرانی ما قرار گیرند، به این دلیل ساختن شهرها باید به‌عنوان نماد توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راه تامین مالی پایدار شهرداری‌های استان این راهکار است که منابع مالی را با استفاده از مواهب استان توسعه دهیم، گفت: نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و ساختارمند کردن نظارت باید انجام شود.

*هدف‌گذاری ما مازندران هوشمند باشد

استاندار مازندران یادآور شد: هدف‌‌گذاری ما مازندران هوشمند است و دستگاه‌‌ها باید خط‌مقدم تحولات هوشمتدانه باید باشند که جمع کردن نیروهای جوان در این نهاد و شهرداری‌ها باید در اولویت قرار گیرد و تغییر باید محسوس باشد.

حسینی‌پور با بیان اینکه هوشمندسازی از مهم‌ترین اولویت‌های ما به‌ویژه در کاهش فساد است، گفت: وظیفه ما انجام کاری است که منجر به کاهش فساد شود که احاطه بر عملکرد شهرداری‌ها در دورترین نقاط باید انجام شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565587

مهمترین اخبار ایران و جهان: