نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 11:04

برگزاری جلسه ستاد روز مازندران با گویش محلی

با ابتکار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران جلسه ستاد برنامه‌ریزی روز مازندران با گویش محلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، با ابتکار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، جلسه ستاد برنامه‌ریزی روز مازندران صبح امروز با گویش محلی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی، تشکل‌های مردم نهاد حوزه اجتماعی و شرکت وبیناری فرمانداران استان در استانداری برگزار شد،  روح الله سلگی با اشاره به نامگذاری روز ۱۴ آبان ماه به‌عنوان روز ملی مازندران در تقویم رسمی کشور گفت: روز مازندران تجلی هویت تاریخی و دینی مردم این استان است که داوطلبانه دین مبین اسلام را در آغوش گرفتند.

وی با بیان اینکه روز مازندران باطل‌السحر توطئه‌های دشمنان برای زدودن و محو ارزش‌های فرهنگی دیار علویان است، اظهار کرد: این روز تاریخی باید با حضور همه فرهیختگان، نامداران و چهره‌های شاخص عرصه‌های گوناگون استان فارغ از گرایش‌های سیاسی گرامی داشته شود.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر لزوم احیای سنت‌های بومی و آئینی مازندران که در هجوم بی‌امان فرهنگی در حال فراموشی است افزود: تدوین پیوست فرهنگی با تکیه بر ارزش های بومی مردم مازندران برای گرامیداشت این روز تاریخی ضرورت دارد.

سلگی، اجرای ویژه برنامه‌های هنری، فرهنگی و جشنواره‌های محلی با محوریت بومی را مهم دانست و افزود: اجرای برنامه‌های شادی‌آفرین و نشاط اجتماعی برای خنثی سازی نقشه‌های شوم معاندان که درپی عزلت و رخوت جوانان این سرزمین هستند، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بازخوانی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی در مسیر اعتلای تمدنی ایران اسلامی را کار ارزشی و درخور تحسین دانست و افزود: مردم مازندران در طول تاریخ با پرورش چهره‌های اثرگذار ملی ودینی مانند حسن بن زید علوی، شیخ فضل الله نوری، شیخ سربداران، علامه حسن‌زاده آملی، علامه جوادی آملی و شهدای تابناک و حماسه آفرین دوران دفاع مقدس مانند حاج بصیر، طوسی و امثال آنها نقش بی بدیلی در تکوین تاریخ پرافتخار دیار علویان داشتند.

سلگی با تاکید بر لزوم جریان‌سازی فرهنگی حول ارزش‌های بومی و تاریخی دیار علویان از برگزاری همایش محوری روز مازندران در روستای صالحان کجور در ۱۴آبان امسال خبر داد و افزود: دستگاه‌های فرهنگی مانند ارشاد و آموزش و پرورش و نیز شهرداری‌ها و صداوسیمای تبرستان باید با اجرای برنامه‌های شادی آفرین و آئینی بارویکرد بومی و سنتی و مشارکت مردم ونخبگان و فرهیختگان استان در بزرگداشت این روز تاریخی بکوشند.

وی نقش فرمانداران در اجرای برنامه‌های روز مازندران را محوری دانست و افزود: با همکاری دهیاران ویژه برنامه‌های فرهنگی با المان‌های محلی به‌مناسبت روز مازندران در روستاهای این استان اجرا خواهد شد.

در این جلسه برخی از مدیران دستگاه‌ها و فرمانداران استان برنامه‌های دستگاه متبوع برای بزرگداشت روز مازندران را ارائه کردند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1540643

مهمترین اخبار ایران و جهان: