نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 18:58

گسترش صید شب چراغی و شیلاتی که امکانات و نیروی مقابله ندارد

صیادان نسبت به گسترش صید شب چراغی هشدار می‌دهند و شیلات هم می‌گوید امکانات و نیروی کافی برای مقابله با آنان را نداریم.

خبرگزاری فارس هرمزگان، فهیمه شمسی: ذخایر خلیج فارس تحت تاثیر صیدهای غیرمجاز بشدت کاسته شده و صیادان گاه با تورهای خالی از دریا باز می‌گردند و یکی از دلایل اصلی آن را گسترش صیدهای غیرمجاز بیان می‌کنند.

آمارها می‌گوید دست کم ۱۰۰ هزار نفر در هرمزگان از راه دریا و با صید و صیادی به طور مستقیم یا غیر مستقیم ازتزاق می‌کنند.

 

هجوم شبانه به ته‌مانده ذخایر خلیج‌فارس با روشی عجیب صورت می‌گیرد و برخی صیادان شبانگاه به دریا می‌روند و با استفاده از نورافکن‌های پرقدرت، آبزیان را به سمت تورهای پهن شده در اطراف قایق کشانده و به دام می‌اندازند.

این نوع از صید به «شب چراغی» معروف است و این روزها گسترش بیشتری یافته است.

علی جمالی از صیادان هرمزگانی در این باره می‌گوید: رواج بی‌سابقه صید پرساین (شب‌چراغی) موجب اعتراض صیادان هم شده به طوری که آن دسته از صیادانی که به شیوه مجاز صید می‌کنند، دشتی از دریا نمی‌برند و تورها خالی است.

روزی صید ترال جان معیشت صیادان جنوبی را کم جان ساخته بود و حالا صید شب چراغی آنهم برای دسته‌های ماهی‌ها با سایز کوچک و با وزن کمتر از ۱ کیلو، عملا صید مجاز را به خستگی کشانده است.

 

اتحادیه صنایع شیلاتی نیز چندین بار با نامه نگاری با قوه قضایه و مسئولان مربوطه از آنان خواسته تدبیری در این زمینه کنند.

بیکاری صیادان 

صیدهای غیرمجاز دو معضل اساسی برای ساحل نشینان بدنبال دارد. صید غیرقانونی هم به نابودی گسترده ذخایر ماهیان می‌انجامد چرا که صید گله‌ای دیگر رمقی برای گونه‌ها نمی‌گذارد و هم بیکاری فراوانی به جان صیادان می‌اندازد.

دستگاههای دریایی کمک کنند

مدیرکل شیلات هرمزگان با تایید وجود صید شب چراغی می‌گوید: برخورد با صید مخرب و ویرانگر شب‌چراغی نیازمند یاری و حمایت همه بخش‌ها است.

 


مسعود بارانی اضافه کرد: شیلات هرمزگان با استفاده از تمام توان خود و یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان همواره در حال مقابله و برخورد با این روش صید است اما گستره دریا وسیع است و با کمبود شدید نیروی انسانی، گستردگی سودجویان و متخلفین این حوزه، وسعت آب‌های استان، مشکلات لجستیکی و اعتباری یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان مواجهیم و دست یاری‌مان را به سوی دریابانی و نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا دراز کرده‌ایم تا در این زمینه به ما کمک کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558143

مهمترین اخبار ایران و جهان: