نیوز سیتی!
09 آذر 1402 - 11:02

قم میزبان پنج شهید گمنام خواهد بود

قم از 15 آذرماه میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است که این شهدا در باغ موزه انقلاب‌اسلامی، شهرک صنعتی شکوهیه، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و بوستان‌های شهریار و لاله دفن خواهند شد.

عباس ذاکریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برپایی آیین استقبال و تدفین شهیدان گمنام در روز چهارشنبه هفته آینده گفت: اقبال مردم برای دفن پیکرهای شهیدان گمنام درمکان‌های مختلف از جمله بوستان‌ها بیشتر شده‌است.

فرماندار قم ادامه داد: مکان‌هایی که در آن یادمان‌های شهیدان استقرار یافته، موجب جبران بسیاری از کم‌کاری‌های فرهنگی و پاک‌سازی آسیب‌های اجتماعی شده‌است.

وی در ادامه دسترسی عمومی به یادمان‌های شهیدان را ضروری دانست و گفت: باید نقشه جانمایی کل استان را برای تدفین شهیدان داشته باشیم تا در هر مناسبتی هر تعداد شهید برای قم مشخص شد، طبق اولویت کار دفن آنها انجام شود.

ذاکریان به توجه جدی به موضوع خاکسپاری شهیدان گمنام در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: برخی روستاهای استان مانند جنت‌آباد با وجودی که شهیدان زیادی را تقدیم انقلاب کرده‌اند، ولی مزار هیچ شهیدی در آنجا نیست، شهدای این روستاها در شهر قم و یا در یکی از بقاع امام‌زادگان دفن شده‌اند.

وی بیان داشت: در بازدیدهایی که از این روستاها داشتیم، یکی از نخستین درخواست‌های ساکنان، دفن شهیدان گمنام است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم نیز با اشاره به برگزاری آیین تشییع پیکرهای پاک و مطهر شهیدان گمنام همزمان با ایام فاطمیه گفت: همزمان با سراسر کشور در سال‌روز شهادت حضرت زهرا(س) در شهر قم نیز مراسم تدفین شهدای گمنام را از حرم مطهرحضرت معصومه‌(س) تا میدان جانبازان خواهیم داشت.

* 15 آذر قم میزبان شهدای گمنام می‌شود

وی با اشاره به میزبانی قمی‌ها از شهیدان گمنام از پانزدهم آذرماه در معراج شهدای باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم اضافه کرد: مردم شهرستان‌های دیگر استان نیز از این پیکرهای مطهر میزبانی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه قم برای دفن شهیدان گمنام ظرفیت‌های بالایی دارد، گفت: در برخی مناطق متراکم و وسیع مانند نیروگاه، تنها مزار یک شهید گمنام در مجتمع فرهنگی نور وجود دارد که با توجه به وسعت و جمعیت این منطقه، آمار بسیار ناچیزی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مباحثی که در این جلسه مطرح شد، باغ موزه انقلاب‌اسلامی، شهرک صنعتی شکوهیه، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، بوستان‌های شهریار و لاله به عنوان محل خاکسپاری این شهدا به تصویب رسید.

پایان پیام/ 78033

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589287

مهمترین اخبار ایران و جهان: