نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 16:39

مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، حلقه‌های تکمیل زنجیره رویداد مردمی اشتغال شود

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی داراب گفت: رویداد مردمی اشتغال با تشکیل یک دبیرخانه دائمی می‌تواند در طول سال به طور مستمر به فعالیت بپردازد همچنین جهت نتیجه‌گیری موثرتر، مهارت آموزی و مشاوره کسب و کار نیز پیوست این رویدادشود.

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، ایجاد فرصت‌های شغلی یکی از مهم‌ترین ارکان حرکت چرخ‌های اقتصادی است. چرخ‌هایی که با حضور نیروی انسانی متخصص و ماهر بهتر و سریع‌تر حرکت می‌کند و مدار تولید قوام می‌بخشد. 

یکی از ملاک‌های کارآمد در اشتغال‌زایی توجه به مهارت‌آموزی در کنار تحصیلات دانشگاهی است. موضوعی که مدتها مغفول مانده بود و طی سالهای اخیر، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، همان کسب حرفه و مهارت است.

حال هدایت دانش‌آموختگان همچنین مهارت‌آموختگان به سمت و سویی که آنها را به مسیری روشن برساند، نیازمند طرح‌های کارآمد و موثر است.

در این راستا یکی از طرح‌هایی که به تازگی اجرایی شده، رویداد مردمی اشتغال است که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با همکاری بسیج سازندگی استان، این طرح را در شیراز و شهرستان‌های فارس، عملیاتی کردند.

به منظور اجرای این طرح، دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها، نیروهای کار متخصص را به کارفرمایان، پیوست می‌دهند.

در این رویداد، قشر جوان و جویای کار با مهارت ها و تخصص های متفاوت، بی واسطه رو به روی کارفرمایان نشستند تا نیروی مورد نیاز در واحدهای تولیدی و خدماتی فارس طی فرایندی جدید، تامین شود.

ثبت حدود 4 هزار فرصت شغلی در سامانه رویداد مردمی اشتغال فارس

مدیرکل کار و تعاون استان فارس از به کار گماری بیش از یکهزار نیروی کار از زمان راه اندازی این سامانه در فارس خبر داد و یادآور شد که اکنون نیز حدود چهار هزار فرصت شغلی استان در همین سامانه موجود است.

به گفته وحید خداپرست بیش از ۱۵۰۰ کارفرما، اقدام به ثبت و ارائه نیازهای خود در فرصت های شغلی مدنظر کرده اند و این رویداد می‌تواند ظرفیت خوبی در حیطه فرصت های شغلی برای کارجویان و استخدام نیروهای مدنظر کارفرمایان، باشد.

لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی جهت تداوم رویداد مردمی اشتغال

به منظور بررسی این طرح در داراب با دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی این شهرستان گفتگو کردیم که سلیمان صفری گفت: این طرح در سطوح بالا به اجرا درآمده و اداره کار و تعاون همچنین بسیج سازندگی متولی اجرای آن هستند. 

وی ادامه داد: در شهرستان داراب نیز همچون دیگر شهرهای استان رویداد مردمی اشتغال می‌تواند ظرفیتی برای اشتغال‌زایی قرار گیرد.

صفری اظهار داشت: علاوه بر متولیان طرح، کمیته امداد نیز متقاضیان موجود از گروه‌های تحت پوشش خود (دهک‌های زیر پنج) را در سامانه‌ای مجزا ساماندهی می‌کند، همچنین ادارات دیگر نظیر صنعت و معدن و میراث فرهنگی نیز در این رویداد مشارکت دارند. 

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی داراب بیان کرد: البته ما در سطح تعاونی‌ها و صندوق‌های مردم‌یار اعلام کردیم اما مشخص نیست همه کارفرمایان و کارگران جویای کار وارد سامانه شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین چنان‌چه دبیرخانه دائمی تشکیل شود و در طول سال به طور مستمر فعالیت کند می‌تواند موثرتر واقع شود.

 

مهارت‌آموزی نیز پیوست رویداد مردمی اشتغال شود

صفری بیان کرد: در این رویداد صرفاً به شغل‌یابی بسنده نشود بلکه آموزش، مهارت آموزی و مشاوره کسب و کار نیز در روند این رویداد به وجود بیاید تا به جویندگان شغل کمک کند که متوجه شوندتر شغل مورد نظر آنها توجیه اقتصادی دارد یا نه، همچنین در کنار حرفه‌ای بیاموزند.

تعاونی مردم یار دارابگرد مقام اول کشور شد

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی داراب با اشاره به موفقیت تعاونی مردم‌یار این شهرستان در سطح کشور گفت: تعاونی مردم یار دارابگرد، برای دومین سال پیاپی در سطح کشور مقام اول را به خود اختصاص داد و به عنوان یکی از هفت الگوی اقتصاد مقاومتی کشور مطرح شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در این راستا نمایشگاه "طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی" از سوم تا هفتم دی ماه جاری در تهران برگزار می‌شود که تعاونی مردم یار دارابگرد به نمایندگی از استان فارس در این نمایشگاه حضور می‌یابد.
 
تعاونی‌هایی با چرخه کامل مهارت‌آموزی تا عرضه

صفری با اشاره به وضعیت این تعاونی گفت: در حال حاضر پنج هزار نفر عضو صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار هستند که از این تعداد هزار نفر عضو تعاونی مردم‌یار می‌باشند و از صفر تا صدِ فرایند زنجیره تولید تا عرضه را را آموخته و اجرا می‌کنند.

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی داراب افزود: به عنوان مثال در عرصه کشاورزی، از الگوی کشت تا نحوه بسته‌بندی و عرضه را اعضای تعاونی انجام می‌دهند و یک شتاب دهنده نیز برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

وی اظهار داشت: کسب و کار اعضای تعاونی در قالب دانش بنیان، از مرحله مهارت آموزی تا مرحله فروش و عرضه، آنها را همراهی می‌کند .

صفری خاطرنشان کرد: از سال 96، صندوق های قرض الحسنه مردم یار را راه‌اندازی کردیم و هدفمان از انجام اینکار ایجاد نهادی بود که به  پیشرفت  و آبادانی محلات و روستا های شهرستان داراب کمک کند که در این راستا تاکنون 178 صندوق قرض الحسنه مردم یار ایجاد کنیم و به دنبال آن توانستیم 25 تعاونی پشتیبان مشاغل خانگی راه‌اندازی کنیم. 

گزارش: سمیه انصاری فرد

انتهای پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1610887

مهمترین اخبار ایران و جهان: