نیوز سیتی!
26 آذر 1402 - 16:35

«سمنو پزان» رسم دیرینه بروجرد برای توسل به مادر

سمنوپزان یکی از سنت‌های آیینی مردم ایران است که سال‌ها قدمت دارد و در این مراسم در کنار پختن سمنو، ذکر اهل بیت(ع) نیز انجام می‌شود، نذر پخت سمنو ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) هر کس به طریقی عرض ارادت کرده و با پخت غذای نذری، نذر خود را ادا می‌کند.

خانواده نظری در بروجرد سال‌هاست که با پخت سمنو نذر خود را ادا می‌کنند.

با اطلاع از پخت سمنو توسط خانواده نظری راهی منزلشان در خیابان شهید سید مصطفی خمینی بروجرد شدم، به منزلشان که رسیدم خانه در عزای شهادت حضرت‌زهرا(س) سیاه پوش شده بود و دیگر نیازی به پرس و جو برای یافتن منزلشان نبود.

در داخل حیاط خانه دیگ مسی بزرگی روی اجاق بود و چند نفر در حال هم زدن آن بودند، صدای صلوات مردان نیز حاکی از آن بود که در حال انجام دادن کاری معنوی هستند.

بعد از گذشت مدتی جوانان محله نیز در حیاط خانه حاضر شدند و با قرائت حدیث کسا حال و هوای خانه را عوض کردند.

 

پخت سمنو از شب شهادت حضرت‌زهرا (س) شروع شده بود و در ظهر شهادت آن حضرت بین مردم تقسیم می‌شود.

برخی بانوان محله نیز با هم زدن سمنو و توسل به حضرت‌زهرا(س) حاجات خود را طلب می‌کنند.

سمنوپزان یکی از سنت‌های آیینی مردم ایران است که سال‌ها قدمت دارد و در این مراسم در کنار پختن سمنو، ذکر اهل بیت(ع) نیز انجام می‌شود، نذر پخت سمنو ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) است.

سمنوپزان از دیرباز جز مراسم آئینی و مذهبی شهرهای مختلف ایران است، صاحب اصلی مراسم سمنوپزان حضرت فاطمه زهرا(س) است، این مراسم در فصل پاییز و زمستان و نزدیک فصل بهار و به یمن نو شدن سال جدید برای تهیه سمنوی سفره هفت سین نیز برگزار می‌شود.

 سمنو به عنوان نماد زاییدن و باروری گیاهان و سمبل برکت، فراوانی و نیرومندی است که یکی از سین‌های سفره هفت‌سین نوروزی ایرانیان را نیز از روزگار قدیم تاکنون تشکیل می‌دهد.

 در شب سمنو پزان همه افراد فامیل و آشنایان و صاحب نذر دور دیگ جمع می‌شوند و ضمن هم زدن به دعا و نیایش می‌پردازند و نذر می‌کنند که در صورت برآورده شدن حاجت برای سال آینده در آرد و گندم یا مغز بادام سمنو سهیم شوند.

پخت سمنو با اعتقادات مردم همراه است و خیلی از مردم اعتقاد دارند که در زمان پخت سمنوی نذری حضرت فاطمه (س) در پای دیگ سمنو حاضر می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار فارس سمنو بعد از آماده شدن که تقریبا ۲۴ ساعت طول می‌کشد در ظرف‌‌هایی ریخته و در بین همسایه‌ها تقسیم می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1607443

مهمترین اخبار ایران و جهان: