نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 10:56

مسجد امام حسن مجتبی اصفهان، مرکز مشاوره رایگان است+عکس

یکی از ظرفیت‌های مساجد، ارائه خدمات به اقشار مختلف از قبیل مشاوره است. یکی از بانوان مسجدی اصفهان با فعال کردن همین ظرفیت، مسجد محله را پایگاه مشاوره کرده و توانسته مانع طلاق زوج‌ها شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سبک زندگی مسلمانان با نیکوکاری گره خورده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که زنان بنابر سفارش آیات و روایات همچون مردان همواره نقش‌آفرینی‌های موثر در عرصه اجتماع داشته‌اند و از حداقل امکانات خود برای جامعه هزینه کرده‌اند. «شهربانو سرشار» یکی از این بانوان است که سال‌هاست خود را وقف مردم کرده و تمام همتش را برای خدمت رسانی به مردم و جامعه به کار بسته است. او متولد سال ۱۳۴۰ و اهل شهرستان دهاقان استان اصفهان و در زمره بانوان دغدغه‌مندی است که ۴۰ سال از عمر خود را صرف خیررسانی به مردم و خدمت به جامعه کرده است.

پاسخگویی تلفنی به سوالات احکام بانوان

برای او فرقی ندارد در چه سنگری فعالیت کند. تنها چیزی که برایش مهم است، ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی به مردم است. به همین دلیل، ردپای او را هم می‌توان در مسجد محله یافت و هم در موسسات خیریه و مهدهای قرآنی و هم به صورت مجازی فعالیت می‌کند و هم به صورت تلفنی به ارائه مشاوره و یا پاسخگویی به سوالات احکام بانوان می‌پردازد. او از سال ۱۳۸۳ تاکنون به عنوان مدیرعامل موسسه قرآنی و مربی قرآن به فعالیت می‌پردازد و از آنجایی‌که خود مسئولیت موسسه را عهده‌دار است، همه برنامه‌های موسسه زیر نظر او و با مدیریت این بانو برگزار می‌شود.

تربیت حافظ قرآن در مسجد

او در این موسسه برای رشد و بالندگی نوجوانان کلاس‌هایی را برگزار می‌کند. خانم سرشار در این موسسه تاکنون تعدادی حافظ کل و تعدادی حافظ ۲۰ جزء تربیت کرده است. خودش می‌گوید: «مسجد امام حسن مجتبی علیه‌السلام محله پایگاه فعالیت ماست. در فصل تابستان برای بچه‌ها و نوجوانان و بانوان کلاس‌های آموزشی و تربیتی در مسجد برگزار می‌کنیم. برگزاری کلاس مشاوره مذهبی، احکام، تفسیر قرآن، تفسیر زیارت جامعه کبیره از جمله برنامه‌هایی است که با همت بانوان مسجدی و هیأت امنای مسجد برگزار می‌شود از برنامه تفسیر زیارت جامعه کبیره ما استقبال خوبی به عمل آمده است.»

آموزش سواد مجازی به نوجوانان برای مصونیت در فضای مجازی

سرشار همچنین درباره موضوعات مهمی چون فرزندآوری و رشد جمعیت و اصلاح روابط فی‌مابین زوجین هم توصیه‌هایی به بانوان دارد و مشاوره می‌دهد. او می‌گوید: «یکی از معضلات این روزهای کشور حضور نوجوانان در فضای مجازی و بحران‌هایی است که ممکن است برای آنان ایجاد شود در حد توان و بضاعت مسجد برای آنان دوره‌های سواد مجازی و رسانه‌ای برگزار می‌کنیم. همچنین مادران را نسبت به آنان هوشیار می‌‌کنیم که در این زمینه مراقبت‌ها و راهنمایی‌های لازم را برای بچه‌های خود داشته باشند.»

جلوگیری از طلاق زوج‌ها با ارائه مشاوره

او سه سال است در یکی از موسسات خیریه زیر نظر حوزه علمیه الزهرا فعالیت می‌کند. توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان یکی از کارهای این موسسه برای حمایت و دستگیری از اقشار ضعیف و کم‌توان است. سرشار می‌گوید: «در این موسسه خیریه، خدمات مشاوره مذهبی هم ارائه می‌شود که این مشاوره‌ها توانسته خانواده‌هایی را از جدایی و طلاق منصرف کند یا بسیاری از دختران را برای اینکه گرفتار فساد اخلاقی نشوند، راهنمایی کند.»

راه‌اندازی مشاوره‌های مذهبی در فضای مجازی

سرشار در فضای مجازی هم مشاوره مذهبی ارائه می‌دهد. او با ایجاد گروهی، پاسخگویی به سوالات بانوان را عملیاتی می‌کند. همچنین کانالی هم برای بیان مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و آگاه‌سازی بانوان راه‌اندازی کرده است. او می‌گوید: «من علاقه بسیاری به تفسیر قرآن داشتم. به عنوان یک قرآن آموز ابتدا وارد مهد قرآن شدم و بعد تلاش کردم درباره کاربردهای قرآن در زندگی با افراد به گفت‌وگو بپردازم. لذتبخش‌ترین کار برای من، پاسخگویی به احکام بانوان است و از اینکه بانویی از حکمی آگاه شود و یا دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیدند، احکام را بیاموزند، بسیار لذت می‌برم. سن دختران بدو تکلیف، سن سازندگی است و این آموزش‌ها در آنان ماندگار خواهد شد.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585887

مهمترین اخبار ایران و جهان: