نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 09:57

تدوین کتاب و ساخت مستند مقابله مردم سوادکوه با منافقان در سال ۶۰

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان مازندران با اشاره به حضور ۳۰۰ رزمنده در واقعه جنگل سوادکوه، گفت: تدوین کتاب و ساخت مستند مقابله مردم سوادکوه با منافقان در سال ۶۰ در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، جلسه پشتیبانی از جمع‌آوری خاطرات رزم در جنگل سوادکوه در فرمانداری شهرستان برگزار شد.

* مرحله جمع‌آوری مصاحبه‌ها
علی شالیکار جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه در این جلسه در با اشاره به اینکه با زبان هنر باید وقایع را به بند کشید تا به طور موثر به نسل بعد منتقل کرد، در رابطه با جمع‌آوری خاطرات رزم در جنگل سوادکوه، گفت: در حال حاضر جمع‌آوری مصاحبه‌ها به جای خوبی رسیده است.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه با بیان اینکه واقعه ۶ بهمن آمل خوب شناسانده شد، خاطرنشان کرد: اما رزم و ایثارگری رزمندگان رزم با معاندان در جنگل سوادکوه مغفول ماند و به این واقعه و ایثارگری‌ها و شهدای آن پرداخته نشده و آنها مظلوم واقع شده‌اند و می‌توان با نوشتن کتاب و ساخت فیلم و ابزار هنر آنها را معرفی کرد.

* حضور ۳۰۰ رزمنده در واقعه جنگل سوادکوه

در ادامه این جلسه، حمیدرضا هراسانی رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان مازندران با اشاره به مظلومیت شهدای واقعه جنگل در سوادکوه،گفت: چهل سال از آن زمان می‌گذرد و شاید اکنون روزی ما است که قدمی برای این شهدا برداریم و آنها را به مردم بشناسانیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان مازندران با اشاره به حضور ۳۰۰ رزمنده در واقعه جنگل سوادکوه، جمع‌آوری خاطرات آنها را دارای قابلیت کتاب و فیلم دانست و ادامه داد: در ابتدای دهه ۶۰ در مازندران شاهد سه واقعه جنگل آمل، جنگل دالخانی رامسر و جنگل سوادکوه بودیم اما با تمام دوستی وطن مردم سوادکوه، بحث واقعه جنگل آن مغفول ماند و اکنون یادگاران آن زمان کم کم از میان ما می‌روند از این‌رو مستندسازی تاریخ شفاهی آن ضروری است.

 وی با بیان اینکه یک درصد از بودجه همه ادارات باید در بخش فرهنگی هزینه شود، صرف آن برای به سرانجام رسیدن این مهم (نوشتن کتاب و ساخت فیلم درباره این موضوع) و انجام یک کار ماندگار در این زمینه تأکید کرد و افزود: فرزندان ما از واقعه جنگل سوادکوه خبری ندارند و باید جدی‌تر در این عرصه ورود کرد.

هراسانی ابراز امیدواری کرد تا زمان برگزاری اجلاسیه ده هزار و چهارصد شهید استان مازندران در سال ۱۴۰۳، حداقل بخشی از این کار به سرانجام برسد و بتوان شاهد رونمایی کتاب خاطرات رزم جنگل سوادکوه در این اجلاسیه بود.

*کتاب اول خاطرات

حسین اصغری یکی از دست‌اندرکاران گردآوری خاطرات رزم جنگل سوادکوه با گریزی به تاریخ این واقعه، شروع آن را در خرداد ۱۳۶۰ در سوادکوه عنوان کرد و با بیان اینکه مردم سوادکوه ۲۶ درگیری با معاندان و منافقان داشتند، گفت: از مظلومیت این واقعه همین بس که هنوز بسیاری از افراد، تعداد دقیق شهدای آن را نمی‌دانند.

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه تاکنون ۶۹ مصاحبه از رزمندگان و یادگاران آن واقعه انجام و ۵۵ خاطره به صورت داستان نوشته شد، پیش‌بینی کرد: کتاب اول خاطرات تا زمان برگزاری یادواره شهدای رزم در جنگل سوادکوه سالجاری، چاپ خواهد شد.

*راهیان نور برای مناطق رزم

محمد ابراهیمی با بیان اینکه سوادکوه ۳ سال درگیر جنگ با معاندان و منافقان بود و حدود ۳۰۰ نفر از پاسداران، بسیجیان و ژاندارمری در این واقعه نقش‌آفرینی کردند، گفت: همچون راهیان نور به مناطق جنوب، می‌توان راهیان نور برای مناطق رزم در جنگل سوادکوه و مکان یادمان‌ها انجام شود.

*سوژه ناب و بکر

همچنین، روح اله ایران‌مهر معاون هنری و امور سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اذعان بر اینکه ما هنوز نتوانستیم نقش مهم فرماندهان و شهدای استان مازندران را تبیین کنیم و اثر هنری فاخر در این رابطه تولید کنیم، خاطرنشان کرد: دلیل آن این است که کار در این عرصه راحت نیست.

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه برخی سوژه‌ها همچون واقعه رزم جنگل سوادکوه ناب و بکر هستند، گفت: از این رو، ساخت اولین اثر در رابطه با آنها اهمیت بالایی دارد و باید برای ساخت یک فیلم در این حوزه حرفه‌ای بیندیشیم.

*کار حرفه‌ای و فاخر

محسن نجفی مسؤول بسیج هنرمندان شهرستان سوادکوه با بیان اینکه در ابتدا، کار را برای نوشته شدن یک کتاب و ساخت یک مستند در رابطه با این واقع آغاز کردیم، افزود: در ادامه کار و با جمع‌آوری خاطرات مشخص شد که این واقعه بسیار عظیم است و خاطرات جمع‌آوری‌شده قابلیت تبدیل به یک سریال را دارند.

این کارگردان که از دیگر دست اندرکاران گردآوری و مستندسازی خاطرات رزم جنگل است با توجه به مغفول‌ماندن این واقعه، به لزوم انجام یک کار حرفه‌ای و فاخر در این زمینه اشاره کرد.

*کارگروه شناساندن واقعه رزم جنگل سوادکوه

فرماندار سوادکوه با تأکید بر اهمیت تلاش و پیگیری در رابطه با شناساندن واقعه رزم جنگل سوادکوه، گفت: همچون عزم رزمندگان واقعه جنگل سوادکوه اکنون نیز برای نشان دادن آن تلاش‌ها و ایثارگری‌ها نیازمند یک عزم جدی هستیم. 

 رمضان غلامی ضمن اشاره به ضرورت یک نگاه جهادی در این عرصه، به تشکیل یک کارگروه در رابطه با این موضوع در شهرستان اشاره کرد و گفت: کار شما که به مستندسازی و جمع‌آوری خاطرات کسانی که در رزم جنگل زحمت کشیدند، ارزشمند است و همه ما باید در خدمت این عزیزان باشیم.

وی با بیان اینکه کم بودن توان شهرستان را قبول ندارد و با اشاره به اینکه ما می‌توانیم و خدا هم به ما کمک خواهد کرد، ادامه داد: در شهرستان این کار را آغاز می‌کنیم و با توجه به مشخص‌شدن مسیر و در ادامه راه، نگاه استانی و ملی نیز خواهیم داشت.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1150443

مهمترین اخبار ایران و جهان: