نیوز سیتی!
04 فروردین 1402 - 10:35

روح الله نجابت: همچنان شرمسار وضعیت رنجور بافت تاریخی- فرهنگی شیراز هستیم/مردم، اصلی‌ترین حافظان بافت تاریخی

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان وزارت میراث فرهنگی وعده دادند که تا پایان بهار برنامه جامع خود را برای بافت تاریخی شیراز ارائه دهند اما همچنان شرمسار وضعیت رنجور بافت تاریخی- فرهنگی شیراز هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روح‌الله نجابت در صفحه شخصی در فضای مجازی خود نوشت: چند ساعتی از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ را همچون ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در بافت فرهنگی-تاریخی شیراز گذراندم. 

وی افزود: در اثنای قدم زدن در بافت و لذت بردن از آرامش محیط و احساس تعلق به هویت نهفته در کوچه‌پس‌کوچه‌های شیرازِ جان، به آنچه طی چندین سده بر این محیط گذشته می‌اندیشیدم. به اینکه تا پیش از شکل جدید اداری و سیاسی در کشور احتمالا به جای دولت‌ها، خود مردم اصلی‌ترین حافظان محیط زندگی‌شان از دست‌اندازی‌ها و در تلاش برای بهبود شرایط منطقه سکونت‌شان بودند. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس سورای اسلامی در ادامه گفت: در این بازدید که در آستانه سال جدید و میزبانی شیراز از گردشگران بود، همراه با مهدی نصیری -ناظر منطقه تاریخی در شورای شهر- و برخی قدیمی‌ترهای ساکن بافت در سال‌های دور، از معابر عمومی و برخی خانه‌ها و اماکن دیدن کردیم. 

او افزود: یک زاویه در مواجهه با بافت ممانعت از دست‌اندازی‌های مخرب است، اما این به تنهایی کفایت نمی‌کند و الزاما معلوم نیست حرکتی رو به جلو برای بهتر شدن شرایط باشد. 

نجابت اظهار داشت: پیرو پیگیری‌های مستمرم در مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته آقایان وزارت میراث وعده دادند که تا پایان بهار برنامه جامع خود را برای بافت شیراز ارائه دهند! اما ما همچنان شرمسار وضعیت رنجور بافت تاریخی- فرهنگی شیراز هستیم. 

وی افزود: باوجود اقداماتی که در جهت رفع مشکلات بافت تاریخی-فرهنگی شیراز در جریان است؛ اما حفظ و ارتقای کیفیت زندگی در این منطقه نیاز به اراده‌ای همگانی دارد. 

عضو مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: تجربه یکی دو سال گذشته گویای آن است که اقدامات مختصر اما مستمر، راهگشاست. هم لازم است دستگاه‌های اجرایی تمام اقدامات حوزه خودشان را به دقت انجام دهند؛ هم لازم است مردم با دلسوزی در بهبود شاخص‌های زندگی تلاش نمایند و برخی اقدامات ناشایست مانند ریختن ضایعات ساختمانی و زباله در کوچه‌ها را ترک کرده و همین امور به ظاهر جزئی را به یکدیگر تذکر دهند. 

دست در دست مردم شریف شیراز برای نجات بافت تاریخی فرهنگی

وی تاکید کرد: ما هم برآن شدیم که دست در دست مردم شریف شیراز، سال بهتری را برای بافت تاریخی-فرهنگی شیراز رقم بزنیم.

نجابت در ادامه یادآور شد: برای بهبود وضعیت بافت افزون بر آنکه باید زیبایی‌های منطقه را به تصویر کشید، لازم است نقاط ضعف و مشکلات شناسایی، دسته‌بندی و اولویت بندی شده و آنها را از مدیران به صورت مستمر پیگیری کرد. مانند آنچه که در تعامل با شهرداری منطقه و شرکت‌های آب و برق و گاز تا حدی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. 

وی گفت: طبیعتاً ایام تعطیلات نوروز زمانی است که همه دستگاه‌ها تلاش کرده‌اند تا بهترین میزبانی صورت بگیرد، می‌توان ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها را داشت که البته همچنان اشکالات متعدد است. 

او ادامه داد: از کوچه‌ای که برای تعمیرات حفاری شده بود و وضع نامطلوبی داشت تا زباله‌هایی که یا ریخته شده بود یا به وقت جمع‌آوری نشده بود، از زمینی که می‌توانست محیط ورزشی مطلوبی باشد ولی دو پایه بسکتبال خراب در آن بود تا تابلویی نامطلوب بر سردر آرامگاه سیبویه!

از بسته بودن درب بین حرم شاهچراغ و مسجد جامع عتیق تا سیم‌های آویزان و بدقواره برق و مخابرات. از دیواره های دود گرفته تا باغچه‌های خالی از گل و گیاه! 

نماینده مردم شیراز گفت: این تصاویر را به صورت مستمر تا پایان تعطیلات نوروزی ثبت کرده و پس از دسته‌بندی، برای مطالبه حل موضوع به ادارت منعکس می‌کنم، از شما همشهریان و گردشگران هم که اوقات خوشی را در بافت تاریخی- فرهنگی شیراز تجربه می‌کنید تقاضا دارم برای مشارکت در بهبود بافت، زیبایی‌ها و ضعف‌هایی را که در بافت مشاهده می‌کنید برای اینجانب یا صفحات رسمی دفتر بنده ارسال کنید تا با ثبت تصاویر از کاستی‌های بافت، به صورت مستند بتوانیم مطالبه عالمانه و مطابق با واقع از دستگاه‌های حاکمیتی داشته باشیم. 

وی یادآور شد: شرح کامل موضوع، ارسال عکس و آدرس دقیق، کمک بزرگی به بازنشر و پیگیری موضوعات خواهد بود، این روند تا پایان هفته سوم فروردین ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1107643

مهمترین اخبار ایران و جهان: