نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 11:22

اجرای آیین بیل گردانی در پایتخت گل ایران بعد از ماه مبارک رمضان

آیین سنتی بیل‌گردانی با توجه به مقارن شدن ماه مبارک رمضان بعد از پایان ماه مبارک در هشتم اردیبهشت ماه در شهر نیم‌ور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، آیین بیل‌گردانی از جشن‌های باستانی است که هرساله در فصل بهار در شهرستان محلات برگزار می‌شود.

آیین بیل‌گردانی قدمتی 2 هزار ساله ساله و به عنوان یک میراث معنوی در سال 89 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در این آیین پهلوانان و کشاورزان با بستن هفت عدد بیل در دو دسته ۳ و چهار تایی و چرخاندن آن به دور سر هفت آسمان را به گردش در می‌آوردند تا با بارش باران موجب برکت و زیادی آب شوند.

این مراسم هرساله در آخرین جمعه فروردین برگزار می‌شود، که به گفته مهدی لعل‌بار رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات امسال با توجه به مقارن شدن ماه مبارک رمضان با آخرین جمعه فروردین، این مراسم روز‌ ۸ اردیبهشت برگزار می‌شود.

 آیین سنتی و میراث 2 هزار ساله شهر نیم‌ور با اجرای برنامه‌هایی چون نمایش کشاورزی، نمایش لایروبی و رژه بیل‌دارها و بیل‌گردانی به همت ستاد مردمی بیل‌گردانی، شهرداری، شورای اسلامی شهر نیم‌ور و میراث‌فرهنگی و با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی برگزار می‌شود.

مراسم «بیل‌گردانی» نشانه‌ای از مهار طبیعت به دست انسان و جشن شکرانه آب و طبیعت است که ریشه در فرهنگ آب و آبیاری داشته و از جشن‌های باستانی و پهلوانی ایران است.

شهر نیم ور یکی از شهرهای باستانی و تاریخی مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان است و آیین بیل‌گردانی از رسوم شاخص و ماندگار این شهر به شمار می‌رود.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1141043

مهمترین اخبار ایران و جهان: