نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 10:00

اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی در ایلام/ آماده باش در سراسر استان

ایلام-سامانه پرقدرت بارشی بهاره با سه سطح هشدار زرد، نارنجی و قرمز از فردا تا روز جمعه آسمان استان را در برمی گیرد.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: طبق اعلام سازمان هواشناسی، از صبح روز چهارشنبه تا اواخر روز پنجشنبه هشدار نارنجی و از عصر چهارشنبه تا پیش از ظهر پنجشنبه به خاطر شدت بارش‌های رگباری هشدار قرمز صادر شده است.

مجتبی میهن پرست کارشناس هواشناسی ایلام در این ارتباط گفت: در این سیستم بارشی که فعالیت بارشی آن از اواخر وقت روز سه شنبه شروع و روز جمعه خارج می‌شود، در یک مقطع زمانی کوتاه مقدار زیادی بارش رخ می‌دهد که احتمال بروز سیلاب، خسارت به شاخ و برگ درختان و تاسیسات سبک وجود دارد. ش

وی تاکید کرد: با توجه به میزان شدت بارش باران در یک فاصله کوتاه و ریزش تگرگ و وزش باد احتمال بروز خسارت در گندمزارها و دیگر اراضی کشاورزی دور از انتظار نیست و کشاورزان باید برای جلوگیری از بروز خسارت تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

کارشناس هواشناسی ایلام اظهار کرد: زمان فعالیت سامانه بارشی دمای هوا بین هشت تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌باید و بعد از خروج سیستم هم دمای صبحگاهی روزهای جمعه و شنبه ۲ تا پنج درجه سانتیگراد بالاتر از صفر می‌رسد.

آماده باش در استان ایلام

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام هم با اشاره به پیش بینی هواشناسی و هشدار قرمز برای عصر چهارشنبه، گفت: احتمال بروز سیلاب، طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌ها، اختلال در تردد و ایجاد روان آب به ویژه در مناطق شهری در این سیستم بارشی بهاره وجود دارد.

مجید بگلریان توصیه کرد: در مدت فعالیت سامانه از تردد یا اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صعود به ارتفاعات و ترددهای غیرضروری پرهیز شود.

مدیرکل بحران استانداری ایلام با توصیف شرایط جوی و تقویت سامانه بارشی اظهار کرد: از اوایل وقت چهارشنبه تا اواخر وقت پنجشنبه، سامانه بارشی تندری با نوع مخاطره رگبار شدید باران و رعد و برق، وزش باد شدید و انتظار ریزش تگرگ در مناطق مستعد (انتظار بارش بیش از ۱۰۰ میلی متر) و سیلابی شدن مسیل های دور از انتظار نیست.

وی منطقه اثر این سامانه را کل استان بویژه قسمت‌های شما و جنوب شرقی در برخواهد گرفت.

لزوم ذخیره سازی آب در ایلام

شرکت آب و فاضلاب استان نیز در اطاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی و اعلام وضعیت قرمز و احتمال جاری شدن سیل وآب گرفتگی وهمچنین احتمال وارد شدن خسارت به تأسیسات آب در سراسر استان بویژه شهر ایلام، لذا از عموم مردم استان تقاضا می‌شود که نسبت به ذخیره سازی آب اقدام کنند.

برنامه رهاسازی آب از سد دویرج

شرکت آب و منطقه‌ای ایلام نیز اعلام کرد: با عنایت به پیش بینی سازمان هواشناسی، موسسه تحقیقات آب کشور و هشدار ستاد فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران مبنی بر فعالیت توده بارشی از روز چهارشنبه لغایت پنج شنبه و احتمال بارش‌های شدید و رخداد سیلاب به همراه سیلابی شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر در سراسر استان و برنامه رهاسازی آب از سد دویرج به منظور مدیریت مخزن این سد، از کلیه هم استانی‌های عزیز خواهشمند است به جهت جلوگیری از بروز هرگونه خسارت ناشی از سیلاب از نزدیک شدن و استقرار در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل های استان و اسکان در پایین دست سد دویرج خودداری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1140587

مهمترین اخبار ایران و جهان: