نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 01:37

عطرخوش عید درکوچه‌های شهر/مصلی‌ ها آماده حضور نمازگزاران عید فطر

بیرجند- مصلی های شهرهای خراسان جنوبی کم کم برای حضور نمازگزاران عید فطر آماده می شود و عطر خوش عیدی بزرگ فضای شهر را پر کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روزهای پایانی ماه رمضان که فردا می‌رسد، کم کم ندای «اللّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ» به گوش می‌رسد و همگان بعد از یک ماه روزه داری، عبادت، تلاوت قرآن و اطعام نیازمندان منتظرند تا در روز عید سعید فطر در مصلی‌های نماز جمعه خدا را بابت این نعمت بزرگ شکر گویند.

چه زیباست صف‌های بهم پیوسته مؤمنان برای نماز عید که با چهره‌ای بشاش، لبخند به یکدیگر هدیه می‌دهند و در استان الهی سر به سجده می‌گذارند.

مولای متقیان حضرت علی (ع) چه زیبا می‌گوید «امروز برای کسانی روز عید است که روزه آن‌ها مقبول درگاه پروردگار و عبادت‌های شبانه آنان مورد پذیرش او قرار گرفته است و (بنابراین) هر روزی که در آن عصیان خداوند نشود آن روز، عید است»

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: عید از کلمه «عود» به معنای بازگشت گرفته شده است و اولین روز ماه شوال را از این جهت عید فطر می‌گویند که مؤمنان بعد از یک ماه روزه داری و بندگی به فطرت پاک الهی برگشته‌اند.

اشاره‌ای به اعمال عید فطر

وی بیان کرد: در روایات اسلامی برای روز عید فطر اعمالی چون احیای شب عید، زیارت امام حسین (ع) در روز عید، اقامه نماز عید و پرداخت زکات فطره، خواندن دعای ندبه، صله ارحام و دید و بازدید مطرح شده است که با انجام آن می‌توانیم از برکات این عید بزرگ بهره‌مند شویم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در روز عید اگر بتوانیم زیارت امام حسین (ع) را از نزدیک داشته باشیم بسیار پسندیده است، گفت: در غیر این صورت می‌توانیم از دور زیارت حضرت را داشته باشیم به این صورت که در زیر آسمان دست بر سینه گذاشته و سه بار «صلی الله علیک یا ابا عبدالله» بگوییم.

نماز عید فطر بیرجند در مصلی المهدی (عج) برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام حامد شاهبیکی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: نماز عید سعید فطر در بیرجند، روز عید در مصلی بزرگ المهدی (عج) به امامت آیت الله عبادی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درهای مصلی المهدی (عج) در ساعت ۶ و نیم صبح باز شده و قبل از برگزاری نماز بیان احکام و خواندن ادعیه و… را داریم، بیان کرد: از آنجایی که هر سال جمعیت قابل توجهی در نماز عید سعید فطر شرکت می‌کنند، امسال نیز این نماز با عظمت، پرشکوه برگزار خواهد شد.

مکان‌های برگزاری نماز عید در شهرهای خراسان جنوبی

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: در شهر زهان نماز عید سعید فطر در مسجد جامع به امامت حجت‌الاسلام فرح بخش، در سربیشه در محوطه باز مزار شهدا به امامت حجت الاسلام نجمی پور، در اسفدن در مصلی نماز به امامت حجت الاسلام برزگر نژاد برگزار می‌شود.

شاهبیکی اظهار کرد: در شهر شوسف نیز نماز عید فطر در حسینیه شهدای گمنام به امامت حجت الاسلام مرادی پور، در نهبندان در صحن مصلی به امامت حجت الاسلام خزاعی، در حاجی آباد نیز در مصلی نماز جمعه به امامت حجت الاسلام صباغیان و در فردوس در چهارراه شهیدان پارسائیان به امامت حجت الاسلام شاکری اقامه خواهد شد.

وی بیان کرد: در اسدیه در مسجد محمد رسول الله (ص) به امامت حجت الاسلام خزاعی، در طبس در صحن امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) به امامت حجت الاسلام محمدی، در سه قلعه در مصلی نماز جمعه به امامت حجت الاسلام کفشی، در سرایان در محل مصلی به امامت حجت‌الاسلام مرتضی‌نیا و در آیسک در حسینه سید الشهدا (ع) به امامت حجت الاسلام خوش خو نماز عید سعید فطر برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان‌جنوبی گفت: نماز عید سعید فطر در اسلامیه در مسجد جامع به امامت حجت الاسلام عرب، در خوسف در مسجد جامع به امامت حجت الاسلام اسماعیلی، در قاین در مصلی نماز جمعه به امامت حجت الاسلام رحمانی برگزار می‌شود.

شاهبیکی یادآور شد: همچنین نماز عید در بشرویه در مصلی جوار بهشت امام حسین (ع) به امامت حجت اسلام زارعی، در خضری در مسجد امام حسین (ع) به امامت حجت اسلام محمدی، در دیهوک در مزار شهدای گمنام به امامت حجت اسلام استاد، در مود در محل مصلی نماز جمعه به امامت حجت الاسلام رضایی درقهستان در مسجد جامع درخش به امامت حجت‌الاسلام راستگو اقامه می‌شود.

وی اظهار کرد: ستادهای نماز جمعه در شهرهای خراسان جنوبی تلاش خود را برای فضا سازی محیط نماز انجام می‌دهند ولی به واسطه کثرت جمعیت عزیزان نمازگزار همراه خود زیرانداز داشته باشند و به موقع نیز برای اقامه نماز حاضر شوند.

زکات فطره در خراسان جنوبی ۵۰ هزار تومان تعیین شد

گفتنی است از سوی دفتر وجوهات شرعیه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، مبلغ زکات فطریه ۵۰ هزار تومان و کفاره غیر عمد ۱۲ هزار تومان اعلام شد.

دفتر وجوهات شرعیه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پیامی ضمن اروزی قبولی طاعات و عبادات روزه داران شرایط پرداخت زکات فطریه و کفاره را به شرح زیر اعلام کرد: فطریه عبارت است از سه کیلو اعم از جو، گندم، آرد و برنج می‌باشد.

بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره از قوت غالب که گندم یا آرد باشد برای هر نفر ۳ کیلوگرم ۵۰ هزار تومان، کفاره غیر عمد و فدیه هر روز ۷۵۰ گرم ۱۲ هزار تومان و کفاره عمد هر روز ۴۵ کیلوگرم ۷۲۰ هزار تومان خواهد بود.

بخشش گناهان، کمترین پاداش روزه دار

چه زیبا از زبان ائمه (ع) نقل شده «کمترین چیزی که نصیب روزه دار می‌شود این است که در آخرین روز از ماه رمضان ملکی ندا می‌دهد که ای بندگان خدا بشارت باد که گناهان گذشته شما بخشید شد، پس بنگرید که چطور می‌خواهید دوباره شروع کنید»

امید آنکه در روز عید بزرگ فطر برکات الهی بر زندگی تک تک مردم مؤمن خراسان جنوبی جاری شود و به واسطه دعای خیر زنان و مردان روزه دار گره‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور و سرزمین باز شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1162343

مهمترین اخبار ایران و جهان: