نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 13:47

شهردار کرمان رو در رو با مطالبه‌گران جوان

مجمع مطالبه‌گران کرمان در جلسه‌ای با شهردار کرمان، سؤوالات خود را مطرح و مطالباتی را بیان کردند و سعید شعرباف‌تبریزی به تک‌تک سؤوالات پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان،  شهردار کرمان در جلسه با مجمع مطالبه‌گران کرمان در جواب سؤالی درباره احکام صادر شده توسط شهردار و انتصابات شهرداری کرمان، اظهار داشت: در مدت مسئولیتم، ۳۵ تا ۳۸ حکم صادر کردم که شامل معاونان، مدیران، شهرداران مناطق، مشاوران و ناظران ویژه شهردار است.

شعرباف افزود: برای تمامی این احکام، شاخص‌های کیفی در نظر گرفته شده که مدرک دانشگاهی، تخصص مرتبط، تجربه کاری، جوانی و روحیه مردم محور از آن جمله‌اند.

 مشاوران شهردار استخدام نیستند

شهردار کرمان، با تأکید بر اینکه بر خلاف فضاسازی های صورت گرفته، مشاوران شهردار، قرارداد استخدامی با شهرداری ندارند، اضافه کرد: در میان تمامی مشاوران و ناظران ویژه شهردار، تنها دو نفر در قالب شرکت های همیاری در حال خدمت به شهر هستند.

شعرباف، با بیان اینکه باید براساس مبنای دقیق به عزل و نصب ها نمره دهیم، گفت: در بسیاری از موارد، لزوما مدرک تحصیلی بالا، نشان دهنده صلاحیت فرد برای کار میدانی نیست، روحیه کار جهادی و تلاش برای ارتباط با بدنه مردم هم شاخصه مهمی است.

کسی را می‌خواستیم که تا نیمه‌شب در تلاش باشد

وی، به مشاوران شهردار و دلایل انتخاب آن‌ها پرداخت و با تاکید بر اینکه لزوما مدرک و نام بزرگ برای ما کاری را جلو نمی‌برد، ابراز داشت: برای ما، کف میدان مهم است؛ بویژه در حوزه نظارت کسی را می‌خواهیم که تا نیمه‌شب در سیستم تلاش کند.

جذب بیش از ۸۰۰ نیروی شرکتی در دوره قبل

شعرباف تصریح کرد: بر اساس گزارش رسمی معاونت برنامه ریزی شهرداری، طی دوسال و نیم آخر دورۀ قبل، بیش از ۸۰۰ نیروی شرکتی به مجموعه شهرداری وارد شده‌اند که حتی با احتساب افرادی که جایگزین شده‌اند نیز اگر حساب کنیم عدد بسیار عجیبی است! تنها ۳۰۰ نفر از این افراد در نیمه اول سال ۱۴۰۰ جذب شده‌اند و این در حالی است که جذب نیرو در شهرداری در طول این سالیان، یکی از دلایل اصلی تورم نیروی شهرداری کرمان است.

وی افزود: در رابطه با جذب این نیروها، چه کسی مدرک این افراد و تناسب آن با حوزه کاری را بررسی کرده است؟

شهردار کرمان ادامه داد: در حین انجام اقدامات لازم برای جذب رسمی نیروهایی که از دوره گذشته عملیات استخدام آن‌ها آغاز شده بود، متوجه شدیم که قریب به ۷۰ درصد از این تعداد افراد، مدرک فوق دیپلم به پایین تر و یا عدم تناسب کامل با تخصص‌های مورد نیاز شهرداری را دارند؛ ضمن اینکه باید بررسی کرد در جذب این تعداد نیرو، چقدر رابطه فامیلی مؤثر بوده است.

شعرباف، در مورد نیروهای دارای قرارداد با سازمان همیاری شهرداری ابراز داشت: سازمان همیاری‌، یک شرکت مستقل است، مدارک افراد را بررسی می‌کند و بر اساس قواعد قانونی قرارداد می‌بندد و اگر هم همخوانی بین فرد متقاضی و قوانین نبیند، قرارداد نمی‌بندد.

شهردار کرمان در پاسخ به سوالی در مورد چرایی پایین بودن بودجه شهرداری کرمان نسبت به شهرهایی مثل شیراز و اصفهان، به افزایش قابل توجه بودجه شهرداری در دوره جدید اشاره کرد و گفت: برای اولین‌بار در شهرداری کرمان، بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی سال ۱۴۰۰ را که برنامه ریزی آن در دوره گذشته شده بود و عدد قابل توجهی از آن نیز (نزدیک به پنجاه درصد) به فروش زمین خام اختصاص داشت، به عدد ۲۳۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش دادیم؛ و با اینکه بسیاری می‌گفتند این بودجه محقق نمی‌شود و این درصد افزایش روی کاغذ است، اما خوشبختانه با ۹۴ درصد تحقق آن را عملیاتی کردیم.‌ضمن اینکه بودجه عمرانی شهر هم به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داده شد و اکثر آن در حوزه زیرساخت‌های شهر کرمان اختصاص یافت.

شعرباف اضافه کرد: در ابتدای دوره، بیشتر زمین‌های دارای سند ثبتی و در نقاط مرغوب شهر، فروخته‌ شده بود و عملا بانک زمین قابل اعتنایی در شهرداری وجود نداشت؛ اگرچه اگر هم زمینی بود، اعتقادی هم به فروش زمین خام و هزینه کرد آن در حوزه جاری نداشتیم.‌

وی ادامه داد: زمین‌های باقی مانده هم در بسیاری موارد دارای مشکلات خاص حقوقی و مالکیتی خود بودند.

شعرباف با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: حاضریم در یک فضای دانشگاهی و با بررسی دقیق شاخص‌های عملکردی ( به‌طور مثال توزیع عادلانه پروژه‌ها در تمامی سطح شهر) و یا میزان توجه به پروژه‌های زیرساختی و مواردی از این دست، در مورد عملکرد فوق‌العاده شهرداری کرمان در حوزه تحقق بودجه در سال ۱۴۰۱ جلساتی را داشته باشیم.

تا بررسی طرح جامع ترافیک باید صبر کرد

 شهردار کرمان، از پروژه سه‌راهی شرف‌آباد سخن به میان آورد و با بیان اینکه این پروژه اصلاً قرارداد مستقلی نداشته و تنها بر مبنای یک قرارداد کلی که بر مبنای فهرست بهای سال ۹۴ و با احتساب تعدیلات سالانه نوشته شده، قرار بوده منعقد شود و این امر تا لحظه تحویل شهرداری نیز صورت نگرفته بود، گفت: مطالعات و‌ داده‌های پشتیبان پروژه تقاطع غیر همسطح شرف‌آباد و جزییات اجرای آن، مربوط به ۱۲ سال پیش است و به هیچ وجه امروز دیگر قابل قبول نیست.

وی گفت: عددهای ترددی این منطقه بر مبنای برداشت‌های اخیر، اختلاف بسیار زیادی با داده‌های قدیمی دارند و به هیچ‌ وجه نمی‌توان بر مبنای مطالعات غیر قابل استناد گذشته، بیت‌المال را هزینه کرد.‌

شعرباف، با بیان اینکه با دو فرض پذیرش پیمانکار و وجود ظرفیت در قراردادهای گذشته، اگر بخواهیم بر مبنای فهرست بهای سال ۹۴ , امروز پروژه ای را اجرا کنیم، هزینه آن تنها با احتساب تعدیلات سالانه حداقل ضرب‌در هفت و نیم می‌شود، گفت: باید پس از بررسی طرح جامع ترافیک اعلام کرد که نحوه حل مشکل ترافیک در شرف‌آباد، چه نوع تقاطعی است و آیا در مقایسه با سایر نقاط ظهر همچون میدان بیرم‌آباد، فاز دوم شهدای خلبان، سه راه سیلو و ....در اولویت شهر و شهرداری است یا خیر؟

وی همچنین بیان کرد: اغلب اعضای شورای ترافیک کرمان، همان بزرگوارانی هستند که در دوره‌های قبلی نیز مسؤولیت داشته‌اند، بنابراین تصمیمی که می‌گیرند لزوما وابسته به نظر شهرداری این دوره نیست و کاملا مستقل‌ نظر می‌دهند.

شهردار کرمان، از شبیه‌سازی هشت مدل برای نحوه حل مشکل ترافیک در سه‌راهی شرف‌آباد خبر داد و گفت: اگر در سطح کلان استان کرمان و در تامین منابع مالی به شهر کرمان کمک شود، می‌توانیم تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد را با داده‌های به‌روز شده و حتی برخی تقاطع‌های دیگر را که طرح ترافیک برای ما قطعی می‌کند اجرا کنیم. اما تامین منابع داخلی شهرداری کرمان، قطعا کفاف احداث چنین پروژه‌هایی را به‌صورت همزمان ندارد. 

فاز اول پروژه شهدای خلبان در حال اجراست

شعرباف، از اجرای فاز اول پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با تاکید براینکه تکمیل این پروژه به‌صورت کامل و در تمامی فازها و حرکت‌ها از توان مالی شهرداری در سال ۱۴۰۱ خارج است، خاطرنشان کرد: این پروژه به‌صورت کامل به قیمت امروز ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بر دوش مدیریت شهری می‌گذارد که این عدد در مقیاس کل بودجه عمرانی سال ۱۴۰۱ شهرداری کرمان است.

وی افزود: البته ما مصمم به تکمیل فاز اول این پروژه هستیم و به همین منظور با تاکید شورای شهر و انتقال کل هزینه تقاطع های غیر همسطح به این پروژه، امسال قریب به ۲۵۰ میلیارد تومان برای فاز اول آن اختصاص داده‌ایم.

شعرباف، با بیان اینکه قرارداد این پروژه متعلق به سال ۹۴ است و با همه تزریق پولی که در سال ۱۴۰۱ به آن شده است، تاکنون ۴۰ درصد آن به‌صورت مالی تسویه شده است، تصریح کرد: نمی‌شود کار را روی زمین بگذاریم اما اگر این پروژه در همان سال عقد قرارداد و یا سال بعد از آن افتتاح میشد هزینه تمام شده پروژه به قیمت آن زمان، نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان بود، تاکید کرد همین مبلغ نیز معلوم نیست اولویت اول شهر بوده باشد، در حالی که می‌دانیم گره‌های ترافیکی مهمتر و کارهای مهمتری مثل تکمیل حوزه حمل و نقل عمومی هم داشته‌ایم.

شهردار کرمان، با تاکید بر اینکه شهر به زیرساخت‌های حیاتی‌تری نیاز دارد، گفت: اجرای پروژۀ شهدای خلبان خوب است، اما به چه قیمتی؟ شهر کرمان به سه میلیون مترمربع آسفالت در معابر اصلی نیاز دارد.

اعلام شده بعضی از اشخاصی که در زمینه سگ‌های ولگرد کار می‌کنند، پول‌شویی می‌کنند

شعرباف، از فعالیت شش اکیپ جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر کرمان خبر داد و با بیان اینکه ساماندهی سگ‌های ولگرد، وظیفه قانونی شهرداری است، گفت: تاکنون، بیش از ۳۰۰۰ سگ ولگرد با رعایت دقیق پروتکل‌ها، جمع‌آوری، عقیم‌سازی و تعیین‌تکلیف شده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه به ما اعلام کرده‌اند بعضی از اشخاصی که در زمینه سگ‌های ولگرد فعالیت می‌کنند، پول‌شویی می‌کنند و موجب بروز فساد در سیستم شده‌اند، تصریح کرد: اشخاصی از پناهگاه سگ‌ها عکس می‌گیرند و آن را به‌عنوان عملکرد و کار خودشان در فضای مجازی منتشر می‌کنند و پول می‌گیرند؛ به همین دلیل، ورود به پناهگاه سگ‌های ولگرد ممنوع شده است.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157687

مهمترین اخبار ایران و جهان: