نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 16:03

۱۳ نفر در اردبیل قربانی قاتل خاموش شدند

اردبیل - مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: در ۸ ماهه سال جاری ۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

نگار خوشنویس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از این تعداد ۹ نفر مرد و ۴ نفر زن هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۵ نفر بود، روند کاهشی را شاهدیم.

وی با بیان اینکه مسمومیت و یا گاز گرفتگی به خاطر تنفس گاز خطرناک مونوکسیدکربن ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسمومیت که می‌تواند توسط انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری گازی، آبگرمکن گازی، پیک‌نیکی و حتی گاز ذغال ایجاد شود، در بیشتر مواقع در زمستان اتفاق می‌افتد.

مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل با اشاره به توصیه‌های مکرر مبنی بر رعایت اصول و استانداردهای استفاده از وسایل گرمایشی در فصل زمستان توسط کارشناسان بهداشت و پزشکی قانونی بیان کرد: خانواده‌ها باید در استفاده از این وسایل آگاهی کامل داشته و مرتب محل تهویه گاز مونوکسید کربن را کنترل کنند.

خوشنویس اضافه کرد: اگر مکان مورد نظر دودکش یا تهویه مناسب نداشته باشد یا مسدود باشد گازگرفتگی اتفاق خواهد افتاد و مونوکسید کربن منتشر شده امکان خروج نمی‌یابد و در محیط منتشر شده و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع مرگ که بر اثر گاز گرفتگی اتفاق می‌افتد «مرگ خاموش» نام دارد، گفت: سالانه شاهد قربانی شدن چندین نفر در اردبیل بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن هستیم که امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب کاهش تلفات را در این حوزه شاهد باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 936188

مهمترین اخبار ایران و جهان: