نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 01:32

آمریکا شرکای خود را ابزاری برای بازدارندگی نظامی می‌بیند

فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید که شبکه متحدان و شرکای این کشور به عنوان بازدارنده استراتژیک و یکپارچه ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که شبکه متحدان و شرکای این کشور به عنوان ابزار بازدارنده استراتژیک و یکپارچه ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام عمل می‌کنند.

این فرمانده نیروی دریایی در ادامه سخنان خود چنین اضافه می‌کند که این مزیت نامتقارن را کشورهای دیگر از جمله کشوری مثل چین دارا نیست.

وی در سخنان خود با اشاره به رزمایش‌های نظامی دریایی به خصوص در منطقه شرق آسیا، آن‌ها را فرصتی برای به تصویر کشیدن قدرت ایالات متحده و نفوذ این کشور در سایر کشورهای جهان معرفی می‌کند و معتقد است که این همکاری‌ها از هزینه‌های ایالات متحده می‌کاهد و در عوض هزینه را بر کشورها متحد و شرکای این کشور تحمیل می‌کند.

«آکیلینو» در ادامه با اشاره به کشوری مثل ژاپن چنین عنوان می‌کند که این کشور بخشی از هزینه‌های دفاعی و نظامی منطقه‌ای را که ایالات متحده نیز در آن حضور دارد تأمین می‌کند.

در ادامه با اشاره به همکاری آمریکا و کره جنوبی نیز چنین آورده شده است که ایالات متحده در حال برداشتن گام‌های معنادار برای تقویت اتحاد خود با کره جنوبی است.

همچنین به گفته این فرمانده آمریکایی، وزارت دفاع آمریکا با فیلیپین همکاری دارد و سرمایه گذاری‌های عمده‌ای در روابط دفاعی با هند انجام می‌دهد.

با نگاهی به تاریخچه حضور ایالات متحده در شرق آسیا و همکاری و مشارکت نظامی این کشور با کشورهای آسیایی و به خصوص آسیای شرقی می‌توان به روشنی بر اهداف ایالات متحده در راستای حضور و تسلط بر این منطقه و رقابت با کشوری مثل چین پی برد.
البته باید خاطر نشان کرد که حضور پایگاه‌های ایالات متحده در منطقه شرق آسیا علاوه بر هزینه‌های سنگین نظامی، هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را نیز در پی دارد که فقط یک نمونه از آن را می‌توان در تاریخچه حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های این کشور در کره جنوبی و دوران پساجنگ دو کره مشاهده کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1158544

مهمترین اخبار ایران و جهان: