نیوز سیتی!
05 اردیبهشت 1402 - 09:41

علی‌رغم مقاومت‌ها، جهان چندقطبی در حال تولد است

نماینده بلاروس در سازمان ملل می‌گوید جهان چندقطبی در حال ظهور است، اما برخی کشورها با شیوه‌های خشن تلاش دارند در برابر آن مقاومت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، والنتاین ریابکوف، نماینده بلاروس در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد علی‌رغم مقاومت و جدال برخی کشورها، تحول جهان به سوی نظم چندقطبی هم‌اکنون در حال رخ‌دادن است.

وی دراین‌باره گفت: علی‌رغم مقاومت برخی کشورها که تلاش می کنند به هر طریق ممکن با تحولات کنونی مبارزه کنند، چه بخواهند و چه نخواهند، انتقال به نظم چندقطبی با مبارزهای سخت در حال انجام است.

به گفته ریابکوف «در حال حاضر بر همه روشن شده که فرآیند تحول در جریان است و نمی‌توان آن را متوقف کرد؛ شاید به همین دلیل است که شیوه‌های خشونت‌آمیز مانند اعمال تحریم‌ها به کار گرفته می‌شود.»

با آشکاشدن ضعف‌های آمریکا در عرصه جهانی، بسیاری از رهبران و مقامات کشورهای مختلف بر افول جهان تک‌قطبی با محوریت آمریکا و ظهور جهان چندقطبی با محوریت قدرت‌های جدید تأکید دارند.

رهبر انقلاب ۱۵ فروردین امسال در دیدار با مسئولان نظام در تشریح تحولات جهانی گفتند «بنده مدّتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحوّل سیاسی مهم است؛ یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده می‌شود، تکرار می‌شود… جبهه‌ی مقابل ما در این نظم دارد تضعیف می‌شود که نمونه‌هایی [دارد] که حالا عرض می‌کنم. خب یکی از مهم‌ترین مخالفین ما در سطحِ دنیا دولت آمریکا است دیگر. آمریکای اوباما از آمریکای بوش ضعیف‌تر بود؛ آمریکای ترامپ از آمریکای اوباما ضعیف‌تر بود؛ آمریکای این آقا (بایدن) از آمریکای ترامپ ضعیف‌تر است، چطور می‌گوئیم ضعیف است؟»

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در آستانه روز قدس امسال تأکید کردند که « امسال شاهد تحولات بسیار مهمی در همه سطوح بودیم که همگی در خدمت راه مقاومت و در برابر رژیم اشغالگر هستند. در این سال شاهد شکست پروژه های تروریسم و تجاوز و آغاز گزینه های گشایش و گفت‌وگو بودیم. این مسئله در توافق ایران و عربستان نمایان شد. جهان پیوسته به سمت نظم جهانی چندقطبی، یعنی پایان هژمونی تک‌قطبی که آمریکا نماینده آن است، در حال حرکت است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اخیراً در اندیشکده «دیپلماسی عمومی الکساندر گورچاکوف» گفت: چین و هند و بسیاری از کشورهای دیگر در اوراسیا، آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین تمایلی ندارد که به غرب کمک کنند تا هژمونی‌اش را در صحنه جهان حفظ کند. جهان امروز چندقطبی است و در شرایط کنونی، چند کشور معدود می‌خواهند برای منافع خودشان، اربابان قدیمی خود را از مخمصه نجات دهند. بنابراین طبیعی است که حدود سه‌چهارم کشورهای جهان به کارزار تحریم‌های ضدروسی ملحق نشده و همگی موضعی متوازن درباره اوضاع داخل و پیرامون اوکراین اتخاذ کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1168744

مهمترین اخبار ایران و جهان: