نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 14:40

آرامش در بازار خودروی مشهد/ افزایش رسمی قیمت خودرو چه تاثیری بر بازار داشت؟

بررسی بازار خودرو در مشهد و سایر شهرهای کشورمان، از افت قیمت‌ها طی چند روز گذشته حکایت دارد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند روزی است که قیمت‌ها در بازار خودرو روند نزولی به خود گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این روند افت نرخ ها امروز هم ادامه یافته و قیمت بیشتر خودروهای داخلی و وارداتی با کاهش مواجه شده است.

حال، بررسی ها و پرس و جوی خبرنگار خبرگزاری فارس نشان می دهد در روزهای گذشته با اعلام روند تحویل خودروهای کارخانه ای و پیام واریز مبلغ خرید خودرو برای برخی خریداران، بازار ضخودروهای خارجی و داخلی شاهد افت قیمت ها بوده است.

بی توجهی بازار به افزایش رسمی قیمت ها؟

حدود ده روز پیش و بعد از کش‌و‌قوس میان شورای رقابت و وزارت صمت، سرانجام فهرست افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط خودروسازان اعلام شد. این کشمکش در حالی بود که شورای رقابت و وزارت صمت ابتدا به رقم حداکثر ۷۰درصد برای افزایش قیمت خودروهای داخلی رسیده بودند  اما کمی بعد این نرخ ها را تعدیل کردند و به میانگین ۴۰درصد رساندند. با این حال، معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را وتو کرد و از شورای رقابت خواست تا در آن تجدیدنظر کند و فهرست منتشرشده حاکی از میانگین رشد قیمتی ۲۹ درصد بود.

این افزایش قیمت در حالی بود که تجربه سال های گذشته نشان می داد هرگاه قیمت کارخانه به بهانه نزدیک شدن به قیمت بازار، افزایش داشت، بازار خودرو تا مدتی درگیر التهاب بود. این بار اما بررسی خبرنگار ما نشان می دهد بازار خودروی مشهد پس از افزایش قیمت کارخانه به رکود خود ادامه می دهد و قیمت ها تحت تاثیر افزایش عرضه و کاهش تقاضا فعلا در آرامش به سر می برد.

پرس و جو از نمایشگاه داران خودرو درباره روند قیمت ها

برای بررسی روند قیمت ها در بازار خودروی مشهد سراغ چند مالک نمایشگاه اتومبیل رفتیم. گفت و گو با چند نفر از مالکان نمایشگاه های خودرو در مشهد نشان می دهد بازار خودرو طی چندروز گذشته شاهد ادامه رکورد و کاهش قیمت ها بوده است. در ادامه نظر چند نمایشگاه خودرو درباره روند بازار را می خوانید.


دولتیان، مالک نمایشگاه خودرو در بلوار معلم: 
خودروهای خارجی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون کاهش قیمت داشتند

درابتدای پرس و جوها درباره روند بازار خودرو، دولتیان، مالک یک نمایشگاه خودرو دربلوار معلم مشهد به خبرنگار فارس در مشهد گفت: قیمت ها در دو هفته اخیر تحت تاثیر خبرهای گوناگون بالا و پایین رفته است. هرچند که بعد از افزایش رسمی قیمت خودرو، شاهد افزایش ۵۰-۶۰ میلیونی محصولات ایران خودرو و سایپا بودیم اما در سه روز اخیر حدود ۳۰ میلیون تومان از این قیمت ها کاهش یافته است.

وی افزود: خودروهای خارجی افت قیمت بیشتری داشتند. به عنوان مثال، خودروهای ۲ تا ۳ میلیاردی مبلغی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون کاهش قیمت داشته اندو برخی فروشندگانی که به پول نقد نیاز دارند تا ۴۰۰-۵۰۰ میلیون کمتر هم حاضر به فروش خودرو هستند. بازار خودرو درگیر یک رکود سنگین است و حدود ۷۰ درصد مشتریان به صورت اقساطی حاضر به خرید می شوند.


تختی، مالک نمایشگاه خودرو در بلوار رستمی:
مالکان، حاضر به فروش خودرو به قیمت منطقی نیستند

در ادامه این گزارش هم تختی، مالک یک نمایشگاه اتومبیل در بلوار رستمی به خبرنگار فارس گفت:  بعد از افزایش رسمی قیمت کارخانه، بازار سنگین و راکدی داریم. وی افزود: ما خودمان نمی توانیم به راحتی خودرو بفروشیم. چون ممکن است در روزهای آینده قیمت ها بیشتر شود. بعد از آن که قیمت های جدید کارخانه اعلام شد هرروز یک مقداری بر قیمت خودروها در بازار افزوده شد. اکنون هم مالکان حاضر نمی شوند که خودروهای خود را به قیمت مناسبی عرضه کنند و خریدار هم زیاد است.

نادری، مالک نمایشگاه خودرو در بلوار معلم:
قیمت خودرو، افزایش موقتی داشت و به عقب برگشت

مالک یک نمایشگاه خودروی دیگر در بلوار معلم مشهد نیز به خبرنگار ما گفت: با آزادشدن پول های بلوکه شده متقاضایان، اعلام برنامه تحویل خودرو و... بیشتر مالکان، فروشنده شده اند و قیمت ها کاهش یافته است. البته به گفته برخی همکارانم، بعد از این که متقاضیان، پول خودروهای ثبت نامی را پرداخت کنند دوباره باید منتظر بالارفتن قیمت ها باشیم. در زمان اعلام رسمی قیمت خودرو، هر خودرو بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون افزایش یافت اما در روزهای گذشته با رکود بازار، قیمت ها به عقب برگشته است.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد: افزایش رسمی قیمت خودرو فعلا تاثیری بر بازار نداشته است

رییس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل مشهد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قیمت ها گفت: افزایش رسمی قیمت کارخانه خودرو فعلا هیچ تاثیری بر بازار نداشته است.
حسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد:  بازار خودرو فعلا راکد و قیمت ها رو به پایین است. بعد از این که نرخ رسمی خودرو در کارخانه اعلام شد قیمت ها چندروزی افزایش یافت اما نرخ ها طی هفته گذشته به روزهای اول برگشت.

وی افزود: اگرچه نگرانی همه این بود که بعد از اعلام فهرست جدید قیمت ها شاهد متلتهب شدن بازار باشیم اما قیمت ها فعلا به حال اولیه برگشته و نسبت به یک ماه گذشته تغییری نکرده است. بنابراین در شرایط فعلی می توان گفت که افزایش رسمی قیمت کارخانه خودرو هیچ تاثیری بر بازار نداشته است.

رییس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل مشهد ادامه داد: اگر همین روند قرعه کشی، تحویل و عرضه خودرو ادامه داشته باشد بازار بدون التهابی خواهیم داشت و امیدوارم مسئولان بتوانند فضای روانی بازار را به همین شکل مدیریت کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159844

مهمترین اخبار ایران و جهان: