نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 15:44

رایزنی وزیر خارجه فرانسه با علی‌اف درباره ارمنستان

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه که به باکو رفته است، با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و درباره تنش‌ها با ارمنستان رایزنی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که تحرکات اخیر در قره باغ کوهستانی باعث نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌ها در منطقه شده است، وزیر خارجه فرانسه به باکو سفر کرده است.

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در صفحه توئیتر خود پیامی توئیتری منتشر کرد و در آن با انتشار یک عکس درباره دیدار با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان توضیحاتی ارائه داده است.

کولونا نوشت: «گفت‌و‌گوی طولانیِ اساسی با رئیس‌جمهور علی اف داشتم. فرانسه مذاکرات صلح بین (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان را با رعایت قوانین بین‌المللی تشویق می‌کند».

وزیر خارجه فرانسه ضمن خواستار شدن «رفع انسداد کریدور لاچین» افزود: «بازسازی اعتماد به اقدامات عینی نیازمند است».

توئیت این مقام ارشد فرانسوی در شرایطی منتشر شده که فرانسه از کشورهای معترض به اقدام اخیر جمهوری آذربایجان بود. وزارت خارجه فرانسه پیشتر در بیانیه‌ای از اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در ورودی جاده جدید «لاچین» ابراز تاسف کرده بود.

یگان خدمات مرزی جمهوری آذربایجان اخیرا با ادعای جلوگیری از انتقال نیروی انسانی، مهمات و سایر تجهیزات نظامی از ارمنستان برای گروه‌های مسلح غیرقانونی در خاک خود  یک ایست بازرسی در ابتدای جاده لاچین-خان کندی ایجاد کرد.


دیدار الهام علی اف و «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه

 

به گفته مقام‌های ارمنستانی، این اقدام جمهوری آذربایجان باعث شده که چهار روستا در قره‌باغ در محاصره کامل قرار گیرند و دسترسی آن‌ها به پایتخت قره‌باغ و ارمنستان قطع شود.

«اسمیک سامولیان» از مقامات دولت ارمنستان گفت: «ارمنستان در رابطه با ایجاد منطقه ایست بازرسی در ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان به دیوان بین‌المللی دادگستری(دیوان لاهه) رجوع کرده است».

به رغم توضیح توئیتری وزیر خارجه فرانسه درباره رایزنی با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره «صلح با ارمنستان»، در روایت باکو از این دیدار اشاره‌ای به ارمنستان نشده است.

خبرگزاری دولتی آذرتاج جمهوری آذربایجان در توضیح دیدار علی اف و کولونا خبر داد که دو طرف درباره روابط باکو و پاریس رایزنی کردند.

در گزارش این رسانه آمده است: «علی اف در دیدار با کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه بر ضرورت تبادل نظر گسترده در مورد چشم انداز روابط آذربایجان و فرانسه تاکید کرد».

آذرتاج ادامه داد: «رئیس‌ دولت (علی اف) با ابراز اطمینان از اینکه در سفر کاترین کولونا به کشور در مورد بسیاری از موضوعات بحث‌های همه‌جانبه انجام خواهد شد، تاکید کرد که این امر می‌تواند برای همکاری‌های آتی مفید باشد. رئیس‌جمهور آذربایجان به اهمیت تبادل نظر در مورد چشم انداز روابط از نظر ترسیم نقشه راه برای مرحله بعدی اشاره کرد».

این رسانه افزود: «رئیس‌جمهور الهام علی اف با بیان اینکه دستور کار روابط دوجانبه (باکو و پاریس) همیشه بسیار گسترده است، تاکید کرد که همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و سایر حوزه‌ها سابقه خوبی دارد».

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1172400

مهمترین اخبار ایران و جهان: